پادشاه عربستان سعودی با دبیرکل سازمان همکاری روند کار مشترک را بررسی می کند

عکس دسته جمعی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در نشست این گروه در دوحه

عکس دسته جمعی سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در نشست این گروه در دوحه

امروز پایتخت عربستان سعودی پذیرای سی و ششمین دوره نشست سران خلیجی، با مشارکت سران کشورهای شورای همکاری خلیج است. بررسی روند تکامل خلیجی به علاوه پرونده های اصلی در منطقه از جمله پرونده های یمن، سوریه، عراق، لیبی و قضیه فلسطین در رأس دستور کار این نشست خواهد بود.

دکتر نزار بن عبید مدنی، وزیر دولت در امور خارجه عربستان سعودی به «الشرق الأوسط» گفت: « امید است که گذار از مرحله همکاری، به اتحاد خلیجی از نتایج این نشست باشد». وی افزود: «بررسی این مسئله از جمله مسائلی است که در دستور کار این نشست قرار دارد».

از سوی دیگر ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی، روز گذشته در دفتر خود در قصر یمامه با دکتر عبد اللطیف الزیانی، دبیر کل شورای همکاری خلیج دیدار کرد و در این دیدار راه های تقویت روند فعالیت های مشترک خلیج و بررسی برجسته ترین مسائل جدول بندی شده در دستور کار نشست سران خلیج مورد بررسی قرار گرفت.

در همین راستا، دبیرخانه شورای همکاری خلیج تأکید کرد که بخش امور سیاسی این شورا، اقدام به پیگیری و اجرای تصمیات و دستورات سیاسی صادره از شورای عالی و شورای وزیران، و نشست های مشترک با کشورها و گروه های بین المللی، درباره موضوعات و تحولات منطقه ای و بین المللی مورد علاقه شورای همکاری خلیج، مانند اشغال جزایر سه گانه امارات توسط ایران، برنامه هسته ای ایران، اوضاع در سرزمین های اشغالی فلسطین، تحولات نزاع عربی- اسرائیلی، سوریه، یمن، عراق، لیبی و غیره کرده است.

این دبیرخانه همچنین اقدام به پیگیری و رصد تحولات منطقه ای و بین المللی و قطعنامه های شورای امنیت و اتحادیه عرب و سازمان های بین المللی و منطقه ای مورد علاقه شواری همکاری کرده است، و در جلسات گفت و گوهای استراتژیک میان شورای همکاری با کشورها و سازمان های بین المللی و فعالیت های منطقه ای و بین المللی مشارکت کرده است.