در آستانه آغاز به کار «کنفرانس ریاض» گفت که اپوزیسیون ۹۰% توافق دارد

خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه

خالد خوجه رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوریه

کنفرانس «متحد کردن مواضع اپوزیسیون سوریه»، برای یافتن راه حل سیاسی بحران سوریه امروز در ریاض آغاز به کار خواهد کرد. این در حالی است که خالد خوجه، رئیس ائتلاف ملی مخالفان سوری، بزرگ ترین نیروهای سیاسی مخالف، با خوشبینی نسبت به دستاوردهای این کنفرانس گفت که نشست های جانبی که پیش از افتتاح رسمی این کنفرانس انجام شده است نشان داد که میزان توافق بین طرف های شرکت کننده در حدود ۹۰ در صد است.

خوجه به «الشرق الأوسط» گفت: «این خوشبینی ممکن است موضوعات دیگری از جمله تشکیل هیئتی که مذاکره با نظام را به عهده خواهد گرفت و همچنین مکانیزم گفت و گوها را تحت تأثیر قرار دهد». وی اشاره کرد: «اپوزیسیون می خواهد از طریق هر گونه مذاکراتی در آینده نه تنها سرنوشت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را مطرح کند، بلکه به مسئله اشغال روسی و ایرانی نیز بپردازد».

خوجه تأکید کرد که قرار نیست جلسات ریاض به تشکیل یک سازمان سیاسی جدید بینجامد، بلکه هدف آن متحد کردن مواضع مورد مذاکره اپوزیسیون است. وی توضیح داد: «برخی طرف ها در اپوزیسیون از حمایت نظام برخوردارند، به همین خاطر باید بدانیم چه انتظاری از مرحله انتقالی داریم و اجزای تشکیل دهنده این مرحله چیست، و باید بدانیم چه کسی مخالف است و چه کسی مخالف نیست، و تمامی این موارد را باید از این نشست ها به دست آوریم».

هشام مروه، معاون رئیس ائتلاف سوریه نیز گفت: «توافقی نهایی بر کنار رفتن بشار اسد وجود دارد، و امکان ندارد راه حل در سوریه بدون کنار رفتن بشار اسد باشد». وی به «الشرق الأوسط» گفت: «نشست های دو جانبه بین طرف های شرکت کننده بر اهمیت کار بر سند اپوزیسیون که از ۱۶ مورد تشکیل می شود و شامل دیدگاه یکسانی در خصوص پایان دادن به بحران سوریه است متمرکز بود».

جان کری وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز به کار کنفرانس ریاض اعلام کرد که نیویورک در ۱۸ دسامبر (آذر ماه) کنونی، میزبان نشستی بین المللی در خصوص سوریه خواهد بود. کری اشاره کرد: «بخشی از این نشست به نتایج کنفرانسی تکیه خواهد کرد که عربستان سعودی برای نمایندگان اپوزیسیون سوریه در روزهای آینده بر گزار می کند».