ژاپن روز سه شنبه (۲۸ آگوست) اعلام کرد کره شمالی همچنان “یک تهدید جدی و بالقوه ” محسوب می شود. این مساله در نخستین بازنگری سیاست های دفاعی ژاپن بعد از تحولات دیپلماتیک در بحران شبه جزیره کره مطرح شده است.

 “گزارش سفید ” ۲۰۱۸ که توکیو سالانه درباره سیاست های دفاعی اش منتشر می کند با اشاره افزایش قابلیت های نظامی چین افزود “پکن مایه نگرانی امنیتی روز افزون در منطقه و جامعه بین الملل از جمله ژاپن شده است.”

گزارش سیاست دفاعی پارسال ژاپن در اوج تنش با کره شمالی منتشر شد. پیونگ یانک در آن زمان در حال آزمایش های موشکی و هسته ای بود و دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا گفت اگر کره شمالی آمریکا را تهدید کند با “خشم و آتش” روبرو می شود.

اما نشست تاریخی بین ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور در ۱۲ ژوئن گشایش بزرگی در روابط دو کشور ایجاد کرد.

با این حال، توکیو روز سه شنبه گفت “هیچ گونه تغییری در شناسایی برنامه موشکی و تسلیحات هسته ای کره شمالی به عنوان تهدید تغییر نیافته است.”

توکیو می گوید “پیونگ یانگ هنوز تهدیدی بی سابقه و جدی و بالقوه برای امنیت ژاپن به شمار می رود و امنیت کل منطقه و جامعه جهانی را تهدید می کند.”

ایتسونوری اونودرا وزیر دفاع ژاپن در این گزارش گفته “کره شمالی هنوز صدها موشک در اختیار دارد که کل ژاپن در تیررس این موشک ها قرار دارند.”

ژاپن در واکنش به اقدامات کره شمالی در حال نوسازی قابلیت های نظامی برای دفاع در برابر زرداخانه نظامی کره شمالی است. دولت ژاپن قصد دارد با بودجه ۴.۲ میلیارد دلاری به نصب و راه اندازی سامانه راداری آمریکا در سه دهه آینده بپردازد.

هر چند ترامپ و کیم جونگ اون در سنگاپور در یک اقدام تاریخی با یکدیگر دست دادند اما روند خلع سلاح هسته ای در شبه جزیره کره کند بوده است. حالا همزمان با لغو سفر برنامه ریزی شده مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا توسط ترامپ گویا روابط واشنگتن و پیونگ یانگ هم در حال بدتر شدن است.

ترامپ روز جمعه با لغو سفر پمپئو به کره شمالی نسبت به عدم پیشرفت در روند خلع سلاح هسته ای پیونگ یانگ ابراز تاسف کرد. این اظهارات برای نخستین بار بعد از نشست تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی عنوان می شود.

به گفته مقامات آمریکا در روز دوشنبه، پمپئو و همتایانش در کره جنوبی و ژاپن هفته گذشته درباره “اقدامات بعدی” درباره کره شمالی گفتگو کردند.

گزارش دفاعی ژاپن از نگرانی این کشور در خصوص افزایش بودجه نظامی چین و افزایش بلند پروازی های دریای پکن خبر داده است.

به گفته گزارش، پکن با اقداماتی نظیر احداث جزایر در دریای چین جنوبی و گسترش فعالیت های دریایی در محوطه دریای چین شرقی مورد اختلاف با ژاپن در صدد تغییر “شرایط موجود ” است.