گفته می شود لکه نفتی به وسعت حدود ۱۰ مایل در آبهای جنوب ایران به وجود آمده است - عکس از آرشیو ای اف پی

گفته می شود لکه نفتی به وسعت حدود ۱۰ مایل در آبهای جنوب ایران به وجود آمده است – عکس از آرشیو ای اف پی

پس از بروز لکه نفتی در پی اقدام عمدی یک کشتی هندی در رها کردن مقادیری نفت در سواحل جنوب ایران، مقامات بحرینی به حالت آماده باش درآمده اند.

به نوشته گالف دیلی نیوز، تانکر دش شانتی که با پرچم هند در حال تردد بوده است روز سه شنبه در نزدیکی آب های ایران مقادیری نفت در دریا رها کرده است. تانکر دش شانتی متعلق به شرکت دولتی کشتیرانی هند است.

بر اساس گزارش ها، در پی این اقدام لکه نفتی به وسعت ۱۰ مایل در آبهای جنوب ایران ایجاد شده است.

مقامات بحرینی اعلام کرده اند این لکه نفتی بیشتر نزدیک به سواحل ایران است اما در همین حال به علت احتمال حرکت آن به سوی بحرین، اعلام آماده باش کرده اند چرا که ورود این لکه نفتی می تواند فعالیت تاسیسات تولید برق و آب شیرین کن این کشور را مختل کند.

به گفته کارشناسان مرکز امداد اضطراری متقابل دریایی، قوانین جاری به کشوری که نفت در سواحل آن تخلیه شده امکان پیگیری قانونی متخلفان را می دهد که در این مورد، احتمالا به معنی حق ایران برای پیگرد و دریافت خسارت از صاحبان کشتی هندی است.

این سازمان در عین حال از سایر کشورهای ساحلی نیز خواسته است به دلیل خطر احتمالی که این لکه نفتی متوجه سواحل آنها می‌کند، برای تعقیب قانونی کشتی هندی اقدام کنند.

در پی این رخداد، نام کشتی هندی در فهرست سیاه سازمان بین المللی دریایی قرار گرفته و از مقامات هند خواسته شده است.

در همین حال هنوز خبری از واکنش مقامات ایران به تشکیل این لکه نفتی دریافت نشده است.

در سال‌های اخیر، فعالیت نهادهای حفاظت از محیط زیست دریایی، از جمله مرکز امداد اضطراری متقابل دریایی، موجب کاهش قابل توجهی در میزان آلودگی آب‌های منطقه شده است.