برخورد با بدحجابی در ایران

برخورد با بدحجابی در ایران

به گزارش خبرگزاری های داخلی ایران، حسن روحانی رییس جمهور ایران خطاب به پلیس این کشور گفت: “تذکر در مورد مسئله حجاب باید در مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه انجام شود و تذکر پلیس آخرین مرحله است. پلیس و دولت نباید خود را معلم و مردم را دانش آموز بدانند.”

روحانی روز چهارسنبه ۱۷ مهر در جمع دانش آموختگان دانشگاه علوم انتظامی با اشاره به اینکه “وظیفه پلیس برقراری نظم و ترافیک در خیابان ها و جاده ها، تامین امنیت تفرجگاه ها و میادین عمومی و همه مراکز مهم سیاسی و اقتصادی دولت است”، گفت: “پلیس باید مظهر اخلاق و ادب در جامعه باشد.”

وی افزود: “اگر چه امنیت اولین وظیفه حاکمیت است، اما در نظام مردم سالاری امنیت بر عهده مردم است و پلیس باید در موضوع امنیت حامی مردم باشد.”

رییس شورای عالی امنیت ملی ایران با اشاره به اینکه “هر کجا پلیس حضور دارد، مردم باید احساس امنیت کنند”، گفت: امروز زنان در جامعه در مسیر عفت و پاکدامنی گام بر می دارند. بانوان عفیف جامعه باید از حضور پلیس احساس امنیت کنند و باید کاری کنیم که پلیس محبوبتر باشد و از این پس به پناه مستحکم تری برای مردم تبدیل شود.”

حسن روحانی پیش از این نیز در سخنرانی های انتخاباتی خود گفته بود: “عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان‌های عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم.”

وی همچنین گفته بود: “به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخص‌های زیادی دارد. کما این‌که می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند.”

می توان معروف ترین جمله و شعار انتخاباتی حسن روحانی را در زمینه حجاب این دانست که “کاری می کنم دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف خود هستند”.

موضوع حجاب از ابتدای انقلاب ۵۷ ایران همواره مطرح بوده و زنان، کوتاه زمانی بعد از انقلاب از سوی حکومت ملزم به پوشیدن حجاب اسلامی شدند. اما مقابله با آنچه بدحجابی زنان نامیده می شود، در سال های اخیر در چارچوب “طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف” و راه اندازی «گشت ارشاد» در دولت نهم شدت گرفت و ستاد اجرای این طرح نیز در وزارت کشور تشکیل شد.

طرح امنیت اخلاقی از سال ۸۶ با ابلاغ محمود احمدی نژاد، رییس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است. البته احمدی‌نژاد بعدها چند بار به انتقاد از این طرح پرداخت و آن را مربوط به دولت خود ندانست.

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این طرح شامل محورهای مختلفی می‌شود که از برخورد نیروی انتظامی با افراد “بدحجاب” گرفته تا تلاش برای “بالا بردن فرهنگ عفاف” توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

با وجود انتقادهایی که به این طرح وجود داشته، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده پلیس ایران، پارسال گفت که نیروی انتظامی در مورد برخورد با “بدحجابی و مانکنیزم” جدی است و این نیرو در این زمینه “با به جان خریدن ناملایمات به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌‎کند.”