تصویری از حمله به سفارت بریتانیا در تهران در 8 آذر 1390

تصویری از حمله به سفارت بریتانیا در تهران در ۸ آذر ۱۳۹۰

خبرهای تازه حاکی از آنست که دو کشور ایران و بریتانیا بالاخره در جهت بهبود مناسبات، کاردارهای خود را به پایتخت های یکدیگر اعزام می کنند، اقدامی که می تواند زمینه ساز بازگشایی کامل سفارتخانه های دو کشور باشد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه گفت: پیرو مذاکرات دو وزیر خارجه در نیویورک مقرر شد گفتگوها بین نمایندگان دو وزارت خارجه ادامه یابد و پیرو این گفتگوها روز گذشته آقای ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس درتماس تلفنی با آقای ظریف پیشنهاد داد که دو کشور نسبت به تعیین کاردار غیر مقیم در پایتخت های دو کشور اقدام کنند.

در همین حال به نظر می رسد برای اینکه سطح روابط دو کشور بیش از این ارتقا پیدا کند مجلس ایران باید در این زمینه به بحث بپردازد و قانون جدیدی در این زمینه تصویب شود.

مرضیه افخم در این باره گفته است: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص سطح روابط دو کشور در حد کاردار، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه انگلیس توافق کردند که تهران و لندن در سطح کاردار غیر مقیم با یکدیگر روابط داشته باشند.

از سوی دیگر ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا هم در سخنانی در پارلمان کشورش گفت: “هر دو کشور یک کاردار غیرمقیم منصوب خواهند کرد که ماموریت بازسازی مناسبات و از جمله برداشتن گام‌های موقت به منظور بازگشایی نهایی سفارت‌های کشورهایمان را بر عهده خواهند داشت.”

به نوشته روزنامه «گاردین»، ویلیام هیگ به نمایندگان پارلمان بریتانیا گفت که مذاکرات با دولت ایران در نیویورک در فضای بسیار مثبت‌تری صورت گرفته است.

براساس این گزارش، هیگ در مورد بازسازی روابط ایران و بریتانیا بار دیگر تاکید کرد که بهبود مناسبات باید به صورت «گام به گام» و برپایه «اقدام متقابل» صورت گیرد.

هیگ با بیان اینکه چنین اقداماتی راه را برای بازگشایی سفارت بریتانیا تسهیل خواهد کرد، گفت: «ما از تماس‌های مستقیم بیشتر استقبال می‌کنیم.»

به گفته هیگ، ماه‌های آینده در مناسبات ایران و بریتانیا، «احتمالا بسیار مهم» خواهند بود.

بر اساس این گزارش از اهم وظایف کاردارهای دو کشور، پرداختن به موضوعاتی چون تعداد و شرایط کارکنان دو سفارتخانه خواهد بود که پیش از این هم‌ میان مقام‌های دو کشور مورد بحث قرار گرفته است.

وزیر خارجه انگلیس گفت: «روشن است که رئیس‌ جمهوری جدید و وزرایش در ایران تصویر بسیار مثبت‌تری از خود و کشورشان نسبت به همین اواخر ارائه می‌دهند؛ تردیدی نیست که فضای دیدارها با آنها متفاوت است. ما باید صداقت این دولت ایران را تمام و کمال بیازماییم و از همین رو حائز اهمیت است که کانال‌های ارتباطی ما برای این کار باز باشد.»

وزیر خارجه بریتانیا پیشتر نیز در ۲۶ تیرماه اعلام کرده بود کشورش به هر حرکتی از سوی حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران در جهت بهبود روابط واکنش نشان خواهد داد.

هیگ که در کمیته روابط خارجی مجلس عوام در لندن صحبت می کرد، افزود: ما به اقدام مثبت ایران با حسن نیت پاسخ خواهیم داد و افزود: “ما آماده ایم روابطمان را بر مبنای گام به گام بهبود بخشیم.”

بحث درباره تلاش مقامات ایران و بریتانیا برای بهبود روابط به ویژه پس از اظهارات اخیر جک استراو وزیر خارجه سابق بریتانیا مبنی بر تمایل برای سفر به ایران به صورت جدی تر مطرح شد.

جک استراو در گفتگویی با بخش فارسی شبکه بی بی سی که ۲۴ تیرماه منتشر شد، ابراز امیدواری کرده بود که روابط دو کشور در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی بهبود پیدا کند و سفارتخانه های دو کشور در تهران و لندن بازگشایی شود.

روابط ایران و بریتانیا در سال های اخیر بسیار پرتنش بوده است. در یکی از آخرین تحولات قابل توجه در این زمینه، سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۰ مورد حمله گروهی از معترضان به سیاست های بریتانیا قرار گرفت، گروهی که خبرگزاری های نزدیک به حکومت در ایران از آنها به عنوان دانشجویان بسیجی یاد کردند.

در واکنش به این اقدام، بریتانیا کارمندان خود را از سفارتخانه‌ اش در تهران خارج کرد و دستور تعطیلی فوری سفارت ایران در بریتانیا را صادر کرد و از کارمندان سفارت ایران خواست که خاک بریتانیا را ترک کنند.

از سوی دیگر ایران پیش از این به مناسبت های مختلف آمادگی و تمایل خود را برای بهبود سطح روابط با بریتانیا اعلام کرده است.

علی اکبر صالحی ، وزیر امور خارجه سابق ایران اوائل فروردین ماه امسال گفته بود منعی برای ازسرگیری روابط تهران و لندن وجود ندارد.