حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران ضمن تاکید بر «اشتراک منافع زیاد» میان ایران و پادشاهی سعودی خاطر نشان کرد دو کشور باید در مسیر بهبود مناسبات و سطح تعاملات گام بردارند.

روحانی دیروز پنجشنبه در جلسه ای با مسئولان حج و زیارت، عربستان سعودی را «کشور دوست و برادر» ایران نامید و تصریح کرد «اشتراک منافع زیادی» میان ایران و عربستان سعودی وجود دارد.

پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، خادم حرمین شریفین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی، پیروزی حسن روحانی در این انتخابات را به وی تبریک گفت و از اظهارات مثبت وی نسبت به اهمیت روابط ایران و پادشاهی عربستان سعودی استقبال کرد.

رئیس جمهور ایران در سخنان خود یاد آور شد: «مسئله ارتقاء مناسبات هم در نامه تبریک پادشاه سعودی ملک عبدالله به بنده و هم در نامه تشکر من از وی مورد تاکید قرار گرفته است.»

رئیس دولت در ادامه افزود: «تنش های جزئی میان دو کشور وجود دارد که هر دو طرف علاقمند هستند که این تنش ها از سر راه برداشته شوند تا منافع مشترک دو کشور و دیگر کشورهای مسلمان تضمین شود.»

روحانی خاطرنشان کرد: «دولت امسال علی رغم مشکلات فراوانی که در زمینه مسائل پولی و ارزی با آن مواجه است، به واسطه این که حج از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در جهت رفاه زائران در زمینه تامین ارز مورد نیاز آنها همه تلاش خود را کرد و با اولویت‌ قرار دادن این امر توانست از طریق بانک مرکزی ارز مورد نیاز زائران را تامین نماید.»

روحانی در مصاحبه ای با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرده بود بهبود و توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه سطوح اولویت مهم دولت وی خواهد بود. وی در این مصاحبه گفت: درباره عربستان سعودی، من در نظر دارم رقابت ناخوشایند بین دو کشور را که اخیرا تشدید شده به احترام متقابل و توافقاتی به نفع دو طرف و نیز همکاری به منظور ارتقای امنیت و برقراری ثبات در منطقه تبدیل کنم.»

وی در ادامه گفته بود: «ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند.»