حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهور ایران

رئیس جمهور ایران در سیزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: «با عزم سیاسی و احترام متقابل و تامین منافع مشترک و از طریق تحقق عینی حقوق ایران می‌توان صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تضمین کرد.با اعتمادسازی متقابل در یک دوره زمانی کوتاه به این تضمین متقابل دست یافت.»

اجلاس شانگهای با حضور روسای کشورهای عضو از جمله روسیه و چین و همچنین رییسان جمهوری کشورهای ناظر و هیات های بلند پایه در بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار شد.

حسن روحانی امروز جمعه، ۲۲ شهریورماه، در بیشکک افزود: «اکثریت کشورهای عضو ملل متحد و از جمله ۱۲۰کشورعضو جنبش عدم تعهد، تحریم های نامشروع، غیرقانونی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران را مردود شناخته اند.»

وی تاکید کرد: «این تحریم ها اقدامی غیرمتمدنانه و بدعتی خطرناک است که به منظور مختل کردن روند توسعه ایران، بی رحمانه شهروندان عادی و بی گناه را هدف قرار داده است.»

شورای امنیت تاکنون با تصویب چهار قطعنامه تحریمی از ایران خواسته است تا غنی‌سازی هسته ای را متوقف کند. ایالات متحده آمریکا نیز همواره تحریم های مستقلی علیه بانک مرکزی، شخصیت های برجسته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شرکت های مرتبط با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، و ۲۰ شرکت نفتی ایرانی اعمال کرده است.

انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران و چینش کاملا متفاوت تیم سیاست خارجی دولت او احتمال ایجاد گشایشی هرچند محدود را برای ایران در عرصه بین الملل ایجاد کرده است.

دیروز پنجشنبه وزارت خزانه‌داری آمریکا بعضی تحریم ها علیه ایران را برداشت. لغو این تحریم ها ادامه فعالیت های انسان دوستانه و تبادل وزرشکاران میان دو کشور را راحت تر خواهد کرد.

غرب تحریم های سنگین علیه ایران چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

ایران که منکر اتهامات غرب است، می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با اهداف مسالمت آمیز، نظیر تولید برق و فناوری‌های علمی انجام می‌پذیرد.

«مجهز شدن مخالفان اسد به سلاح شیمیایی بزرگترین خطر برای منطقه است»

رییس جمهوری ایران همچنین با اشاره به اوضاع سوریه، تنها راه حل این «فاجعه انسانی» را «مسیر سیاسی و گفتگو بین دولت سوریه و مخالفان سوری آن و بدون دخالت نظامی خارجی» خواند.

روحانی تایید کرد: «همه طرف های ذی نفوذ باید مانند ایران برای تحقق چنین گفتگوی سازنده ای کمک کنند.»

رئیس جمهور اعتدال گرای ایران در اجلاس شانگهای تصریح کرد: «ما همچنین معتقدیم که تسلیح گروه های افراطی و تکفیری و بویژه دستیابی این گروه ها به سلاح های شیمیایی بزرگ ترین خطر برای صلح و امنیت منطقه است و باید در تمامی طرح ها مورد توجه قرار گیرد.»

وی ادامه داد: «ایران به عنوان بزرگ ترین قربانی استفاده از سلاح های شیمیایی، مخالف هرگونه تولید، نگهداری و به کارگیری این سلاح ها و خواهان برچیده شدن تمامی سلاح های کشتار جمعی از منطقه است و لذا ابتکار روسیه را شروع مناسبی برای این هدف می داند.»

روحانی با یادآوری این که دنیا نیازمند نفی خشونت و افراطی گری است، ابراز امیدواری کرد: «سازمان همکاری شانگهای می تواند پرچمدار چنین حرکت جهانی باشد» تا برای نفی خشونت و افراط‌گرایی فعالیت کند.