نشست سه گانه صلح سوریه میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست)، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه (وسط) و جان کری، وزیر خارجه آمریکادر ژنو برگزار شد.

نشست سه گانه صلح سوریه میان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (راست)، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه (وسط) و جان کری، وزیر خارجه آمریکادر ژنو برگزار شد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کردند که تازه ترین مذاکرات درباره خلع سلاح شیمیایی سوریه را ابتدای برنامه گسترده آنان برای خاتمه جنگ جنگ داخلی آن کشور است.

دومین روز مذاکرات وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه با حضور اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه برگزار شد.

وزیر امور خارجه آمریکا این گفتگوها را سازنده خواند و گفت که همکاری ها برای دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه ادامه خواهند داشت.

کری در نشست خبری پس از این دیدار خبر داد: «مذاکرات برای برگزاری کنفرانس بین المللی ژنو-۲ برای رسیدن به صلح در سوریه در ماه جاری [میلادی] در نیویورک ادامه پیدا خواهد داشت.»

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود که کشورش خواهان دعوت از دو کشور عربستان سعودی و ایران برای ادامه مذاکرات صلح در کنفرانس ژنو -۲ است. آمریکا نیز در پاسخ به این پیشنهاد، اعلام کرد واشنگتن برگزاری این کنفرانس را به حضور یا عدم مشارکت کشوری مشروط نمی کند.

مذاکرات میان کری و لاوروف دیروز پنجشنبه آغاز شد و گمان می رود تا هفته آتی نیز ادامه پیدا کند.

پس از دو سال و نیم ناآرامی در سوریه تلاش وزیر خارجه این کشور برای یافتن راه حل دیپلماتیک برای ناآرامی ها نقطه عطفی در این ناآرامی به شمار می رود. با این وجود این پیشنهاد راه حل نهایی برای تنش در سوریه به شمار نمی رود.

موافقت بشار اسد با پیشنهاد روسیه را می توان تلاش این کشور برای بازگرداندن آرامش به کشور و یا وقت کشی و زمان خریدن برای آمادگی در برابر ارتش آمریکا تلقی کرد.

در کنفرانس ژنو -۱، که در ژوئن ۲۰۱۲ (خرداد ۱۳۹۱) برگزار شد بر سر تشکیل کابینه انتقالی در سوریه متشکل از وزیران مخالفان و حامیان دولت فعلی سوریه توافق شد. در این کنفرانس که با حضور کشور قدرتمند جهان از جمله آمریکا، فرانسه، و انگلیس تشکیل شد، از تعیین سرنوشت و جایگاه آتی بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه خودداری شد.

پیشتر کشورهای شرکت کننده اعلام کرده بودند، ایران وقتی می‌تواند در کنفرانس آتی صلح سوریه شرکت کند که توافقات سال گذشته در ژنو۱ را قبل کند.

دو شرط اصلی مطرح شده برای ایران حمایت و تایید بیانیه «ژنو۱» مبنی به سرمیت شناختن معترضان سوری از سوی تهران و توقف حمایت این کشور از نظام سوریه بود.