فرهاد پرورش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی ملی ایران، هما، گفته است که اکبر ترکان، مشاور رئیس‌جمهور، در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی از آنها خواسته برای برقراری پرواز مستقیم اعلام آمادگی کنند و شرکت هما نیز در پاسخ به این نامه برای برقراری پرواز مستقیم ایران-آمریکا اعلام آمادگی کرده است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی(هما) در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفته است: “ما در گذشته پرواز مستقیم به آمریکا را انجام می دادیم و مجدد آمادگی خود را برای این پرواز اعلام کردیم.”

پرورش گفته است: “به سازمان هواپیمایی کشور اعلام کردیم که اگر مجوز پرواز به آمریکا داده شود شرکت هواپیمایی هما آمادگی برقراری این پرواز را دارد.”

اکبر ترکان سرپرست شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور پیش از این اعلام کرده بود حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای حل مشکل رفت و آمد ایرانیان مقیم آمریکا، دستور بررسی موضوع برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و آمریکا را صادر کرده است.

خبر دستور رئیس‌جمهور ایران برای امکان‌سنجی این پرواز مدت کوتاهی پس از سفر او به نیویورک و مکالمه تلفنی با باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، منتشر شد.

ترکان این خبر را در نشست با مدیران دبیرخانه شورای عالی اعلام کرد و دستاوردهای دیدار رئیس جمهور با ایرانیان مقیم آمریکا را نیز تشریح کرد.

در میان مشکلات مطرح شده، رفت و آمد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج به کشور یکی از محورهای سخنان رییس جمهور اعلام شد. ترکان در این زمینه گفت: «ایشان (حسن روحانی) در راستای رفع مشکلات رفت و آمد هموطنان مقیم امریکا، دستور بررسی چگونگی برقراری خط پرواز مستقیم بین ایران و ایالات متحده آمریکا را صادر کرد.»

در روزهای پایانی ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، علی اکبر صالحی وزیر خارجه وقت ایران درباره برقراری پروازهای مستقیم میان ایران و آمریکا گفته بود: «ما از این نظر که هواپیما برای شهروندان در رفت و آمد باشد مشکلی نداریم. با هر کشوری که آمادگی داشته باشد برای ایرانیان تسهیلات ایجاد کند، مشکلی نداریم.»

صالحی در عین استقبال از این موضوع از برقراری پرواز مستقیم میان ایران و آمریکا گفته بود «اما آمریکایی‌ها با این امر مشکل دارند.»

در همان زمان در خبرها اعلام شده بود که ایران ایر و خط هوایی دلتا، مستقر در آتلانتای آمریکا، در حال تنظیم و نهایی کردن تفاهم‌نامه ای برای برقراری این پرواز بودند.

دستور روحانی برای بررسی برقراری خط مستقیم از ایران به آمریکا در راستای تلاش های دولت یازدهم برای گسترش روابط با واشنگتن است واحتمال دارد در تماس تلفنی میان رئیس جمهوران دو کشور مطرح شده باشد.

بر اساس آمار واشنگتن پست، بیش از یک میلیون ایرانی در ایالات متحده زندگی می کنند.