محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) حسن روحانی رئیس جمهور ایران

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران (راست) حسن روحانی رئیس جمهور ایران

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، نوشت: «ایرانیان سه ماه پیش از رویکرد من درباره مسائل داخلی و بین المللی استقبال کردند. من به قول های خود به مردم از جمله تعامل سازنده با جهان متعهد هستم.»

روحانی با تاکید بر سیاست تعامل با جهان، در مقاله خود خاطر نشان کرد: « جهان تغییر کرده است. سیاست بین‌الملل دیگر یک معادله یک مجهولی نیست، بلکه به حوزه‌ای چند بعدی تبدیل شده که در آن ممکن است همکاری و رقابت به صورت همزمان شکل بگیرد. دیگر دوره دشمنان خونی گذشته است. از رهبران جهان انتظار می‌رود که تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.»

رئیس جمهور ایران از تندوری و تروریسم به عنوان مشکلی برای «همه» نام برد که حتی اگر هزاران مایل دورتر از کشوری رخ دهند، باز هم کسی در برابر آن ایمن نیست. از آن جهت این مشکلات را همه‌گیر می‌دانم که معتقدم هیچ‌کس از خشونت ناشی از افراط‌گری مصون نیست، حتی اگر هزاران مایل با آن فاصله داشته باشد. آمریکایی‌‌ها ۱۲ سال قبل با این واقعیت روبرو شدند.

روحانی با تاکید بر لزوم یافتن راه حل دیپلماتیک برای «خروج از بن بست در زمینه مسائلی چون سوریه، برنامه هسته‌ای کشورم و بحث ارتباط با ایالات متحده» گفت: «به جای آنکه بر چگونگی جلوگیری از بدتر شدن اوضاع تمرکز کنیم، باید در مورد اینکه چطور می‌شود اوضاع را بهتر کرد، فکر و گفت‌وگو کرد.»

روحانی تصریح کرد پرداختن به دلیل ریشه‌ای بروز مشکلات در سیاست خارجی را از سیاست های اصلی خود می داند و گفت: «ما باید به موضوع هویت نیز به عنوان عاملی کلیدی برای بروز تنش داخل و فرای خاورمیانه، توجه داشته باشیم.»

ظریف با اشتون و ده وزیر خارجه دیدار می کند

در راستای پیشبرد دیالوگ با سایر کشورها، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با کاترین اشتون ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بیش از ۱۰ وزیر امور خارجه از سراسر دنیا دیدار خواهد کرد.

وی اعلام کرد: « روز دوشنبه ۱۴ دیدار خواهم داشت. دیدار با وزرای خارجه انگلیس، یونان، هلند، استرالیا، ایتالیا، سوییس، ژاپن، ترکیه، عمان، اسلواکی، کرواسی، گرجستان و بلغارستان در برنامه این روز گنجانده شده است.»