نسرین ستوده، فعال حقوق بشر از جمله زندانیانی است که روز چهارشنبه آزاد شدند

نسرین ستوده، فعال حقوق بشر از جمله زندانیانی است که روز چهارشنبه آزاد شدند

در آستانه سفر حسن روحانی رئیس جمهور ایران به نیویورک، گروهی از زندانیان سیاسی ایران آزاد شدند و این خبر نه تنها موج شادی در میان ایرانیان را در پی داشت، بلکه بسیاری دولت ها و نهادهای خارجی از جمله وزارت امور خارجه ایالات متحده هم در بیانیه‌هایی از آزادی این گروه از زندانیان سیاسی استقبال کردند.

به گزارش خبرگزاریها، حسن امین‌زاده سیاستمدار و دیپلمات اصلاح طلب در دولت اصلاحات، میرطاهر موسوی نماینده اصلاح طلب مردم کرج در مجلس ششم و عضو ستاد میرحسین موسوی، مهسا امرآبادی روزنامه نگار، محبوبه کرمی، مریم جلیلی، میترا رحیمی، فرح واضحان، ژیلا مک‌وندی ، محمدعلی ولایتی، حسن زرین‌پور، کفایت ملک‌محمدی دیده می شود. این زندانیان سیاسی در جریان اتفاقات سال ۱۳۸۸ دستگیر شده بود.

پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ ایران، اعتراضات گسترده ای به نتایج و نحوه برگزاری انتخابات صورت گرفت. گسترش این اعتراضات در بسیاری از شهرهای ایران و واکنش نیروهای انتظامی و امنیتی، در نهایت منجر به خشونت و نا آرامی در مناطقی از این کشور شد به طوری که حکومت ایران برای کنترل بحران، اقدام به دستگیری بسیاری از فعالان سیاسی معترض کرد.

در چند سال اخیر، رسیدگی به پرونده و آزادی زندانیان سیاسی و روزنامه نگاران ایرانی که در پی انتخابات جنجالی سال ۱۳۸۸ دستگیر و زندانی شده اند، به یکی از مطالبات مردم ایران و فعالان حقوق بشر در دنیا تبدیل شده است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در زمان تبلیغات انتخاباتی از تغییر فضای ایران به فضای غیر امنیتی و رفع اختلافات سیاسی سخن گفته بود و بارها اعلام کرده بود که زمینه آزادی زندانیان سیاسی و نیز میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد معترض به نحوه برگزاری انتخابات ۱۳۸۸ که هم اکنون در حبس خانگی به سر می برند، را فراهم می کند.

آزادی زندانیان سیاسی ایران در چند روز اخیر همزمان با برکناری فرهاد دانشجو از ریاست دانشگاه آزاد و قهرمانی تیم ملی کشتی ایران صورت گرفت. این مسئله بار دیگر موج شادی و نشاط را در جامعه ایرانی ایجاد کرد؛ شادی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ایرانیان به وضوح دیده می شود.

رسانه های داخلی ایران نیز از این روند استقبال کردند و روزنامه اعتماد در صفحه نخست خود گزارش رویدادهای اخیر را در سه کلمه «عزل، آزادی و قهرمانی» خلاصه کرد.

بعضی وبسایت های خبری و تحلیلی در ایران با خوش بینی قابل توجهی به این خبر واکنش نشان دادند، از جمله وبسایت خبری عصرایران نوشت: “آنچه رخ داد نه صرفا یک «رویداد» بلکه یک «رویکرد» جدید است ونشانی از تغییر فضای سیاسی و گسترش سطح آزادی های سیاسی و اجتماعی در ایران است.”

واکنش به خبر زندانیان سیاسی تنها به داخل ایران محدود نشد و وزارت امور خارجه آمریکا هم در بیانیه ای اعلام کرد: “ما از این گزارش ها استقبال می کنیم که حکومت ایران زندانیان عقیدتی متعددی از جمله نسرین ستوده؛ وکیل و فعال حقوق بشر را آزاد کرده است”. همچنین در این بیانیه آمریکا از حکومت ایران خواسته تا برای بهبود وضعیت حقوق بشر در این کشور تلاش کند و گام بردارد.

در بیانیه ای دیگر انجمن قلم آمریکا که در سال ۲۰۱۱ جایزه آزادی قلم “باربارا گلدسمیت” را به نسرین ستوده اهدا کرده بود اعلام کرد: “نسرین ستوده اساسا نباید این‌طور زندانی می‌شد و ما از آزادی وی خوشحال و مسرور هستیم.”

مدیر این انجمن در این بیانیه گفت: “حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، به این روند ادامه دهد و همه نویسندگانی را که صرفا به خاطر استفاده از حق آزادی بیان خود در ایران حبس شده‌اند، آزاد کند.”