مراسم رسمی روز دانشجو روز شانزده آذر در دانشگاه علوم پزشکی در تهران برگزار شد و سخنران اصلی آن حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران بود - ایسنا

مراسم رسمی روز دانشجو روز شانزده آذر در دانشگاه علوم پزشکی در تهران برگزار شد و سخنران اصلی آن حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران بود – ایسنا

مراسم رسمی روز دانشجو روز شانزده آذر در دانشگاه علوم پزشکی در تهران برگزار شد و سخنران اصلی آن حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران بود. دانشجویان در این مراسم ضمن بیان خواسته‌های مدنی خود، با سردادن شعارهایی از روحانی خواستند به وعده خود عمل کند و برای رفع حصر از میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی تدبیری بیاندیشد.

روزنامه های امروز صبح ایران بیش از هر خبری به روز دانشجو و مراسمی پرداخته اند که به مناسبت این روز در دانشگاه های ایران صورت گرفته و آرامشی که در این تظاهرات حاکم بوده است و به خصوص سخنان رییس دولت این کشور که به دانشگاهیان قول داده به تمام وعده های دوره مبارزات انتخاباتی اش وفادار بماند.

روزنامه شهروند در تیتر یک شماره دوشنبه خود ضمن انتشار گزارشی درباره مراسم رسمی روز دانشجو، نوشت: حسن روحانی روز یک شنبه «در میان تشویق و شعارهای پیاپی دانشجویان با بیان این‌که ۱۶ آذر سرآغاز و نقطه عطف جنبش دانشجویی است»، گفت: این جنبش فراتر از حزب و جناح و خط است» و البته «عده‌ای بوده‌اند و هنوز هستند که شاید جنبش دانشجویی را باور نکرده بودند و اگر می‌دیدند از سر نفرت روی برمی‌گرداندند اما امروز روزگاری نیست که کسی جنبش دانشجویی را منکر شود گرچه برخی می‌خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصرکنند.»

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی همچنین گفت که «دکتر فرهادی ادامه‌دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین خود در دولت یازدهم خواهد بود. همان راهی که بنا بود میلی‌منفرد طی کند و نگذاشتند. بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد و نگذاشتند، دکتر فرجی‌دانا آمد و برعهده گرفت. ادامه راه برای دکتر فرجی‌دانا ممکن نشد. همان راهی که دکتر نجفی ادامه داد. همان راه را قرار بود دکتر احمدی ادامه دهد و همان راه را قرار بود دکتر دانش‌آشتیانی ادامه دهد. امروز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.»

روزنامه اعتماد از قول حسن روحانی نوشته است: «عهد ما با شما شکستنی نیست» و «این دولت در همه زمینه‌ها به مردم داده به قولش پایبند است. هرکجا که منافع ملی، مصالح ملی، امنیت ملی و حقوق ملت ما در پیش باشد و بدانیم راهی که می‌رویم برای احقاق حقوق ملت و منافع ملی است نه از انتقاد و نه از تخریب می‌ترسیم و نه از فریاد و سروصدایی باک داریم.»

این روزنامه اعتماد عکس یک شماره دوشنبه خود را به استقبال دانشجویان از سخنرانی مصطفی معین وزیر علوم دوره اصلاحات و علی مطهری و شماری از چهره های اصلاح طلب در مراسم روز دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران اختصاص داده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه پخش سرود «ای ایران» و «ایران، ‌ای سرای امید» و همخوانی حاضران در مراسم «جلوه‌ وصف‌ناپذیری از امید و نشاط در دانشگاهیان را در فضای تالار ایجاد کرد.»، تاکید کرده است که «دانشجویان دانشگاه تهران روز دانشجوی امسال را بسیار متفاوت از سال‌های گذشته و حتی متفاوت‌تر از سال قبل تجربه کردند» و «دختران و پسران دانشجو با عکس‌هایی از خاتمی، شریعتی و مصدق» در دست داشتند.

خبرنگار اعتماد درعین حال نوشته است: «این مراسم بدون حاشیه نیز نبود. این‌بار دوربین صدا و سیما با شعار دانشجویان به بیرون هدایت شد و از حضور بعضی خبرگزاری‌ها در این مراسم که بدون هماهنگی قبلی صورت گرفته بود، ممانعت به عمل آمد.»

روزنامه کیهان در تیتر اول امروز خود به گفته های رییس دولت در مراسم روز دانشجو طعنه زده و حسین شریعتمداری یکی از سخنران هایی که در روز دانشجو امکان سخنرانی در دانشگاه امیرکبیر نیافت در یادداشت روز این روزنامه به دولت حمله برده است.

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان، در این یادداشت افزود: «در حالی که دست‌اندرکاران دولت، به هیچ منتقدی اجازه حضور در مراسم دیروز را نداده بودند، آقای روحانی در چند جای سخنان خود بر ضرورت نقد، نیاز دولت به انتقاد، دانشجو باید دیده‌بان باشد و… تاکید غلیظ داشتند! که این بخش از سخنان رئیس‌جمهور با عملکرد دولت ایشان در تناقض آشکار است. لغو سخنرانی منتقدان پوست خربزه‌ای است که جریان نفوذی فتنه در دولت، زیرپای آقای دکتر فرهادی وزیر محترم علوم گذاشته‌اند.»

روزنامه دولت مقاله ای به قلم طه هاشمی منتشر کرد و در آن آمده بود: دیروز رئیس جمهوری در میان دانشجویان حاضر شد و بار دیگر حرف دل دانشجویان کشور را مطرح کرد. دکتر روحانی در جمع دانشجویان بارها و بارها از بی‌انصافی‌ها سخن گفت. او از جنبش‌های دانشجویی و تحرک در میان دانشجویان گفت و بر این نکته اشاره داشت: «دانشجو باید منتقد، دیده‌بان و ناظر باشد. اگر نگذاشتند دانشجو انتقاد کند، لااقل نسبت به دولت انتقاد کند. دیوار دولت فعلا از همه کوتاه‌تر است.»

هاشمی در این نوشتار تاکید کرد: «امروز همان راهی را ادامه می‌دهد که بنا بود میلی منفرد، دکتر توفیقی، دکتر فرجی دانا، دکتر نجفی، دکتر نیلی احمدآبادی و دکتر دانش آشتیانی ادامه دهند.»

در همین حال خبرگزاری فارس طی گزارشی با انتقاد از شعارهای سر داده شده در این مراسم آن را «یک مراسم یک‌سویه» لقب داد. این خبرگزاری نوشت که پیش از آغاز مراسم عده‌ای از دانشجویان سرود «یار دبستانی» را می‌خواندند و از سوی مسئولان سالن نیز سرودهایی با مضمون ملی پخش می‌شد.

فارس اضافه کرد که با ورود رئیس‌جمهور به سالن برگزاری همایش عده‌ای از دانشجویان شعار «درود بر موسوی، سلام بر روحانی» و «روحانی زنده باد، موسوی پاینده باد» سر دادند.

در میان صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران نیز فردی با صدای بلند فریاد زد: «آقای رئیس‌جمهور شما برای شکستن حصر قول دادید.»

فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، روز اول مهرماه گفته بود: «ظاهرا حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست.»

خبرگزاری‌های ایران گزارش داده‌اند که سازمان بسیج دانشجویی در اعتراض به “کم بودن” وقت اختصاص داده شده به نماینده این گروه، از سخنرانی در حضور رئیس‌جمهوری خودداری کرده است هرچند نماینده این گروه گفته که در مراسم شرکت کرده‌اند.