خشم عراقی ها از اظهارات درباره یک امپراتوری ایرانی به « پایتختی بغداد »

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا

روز گذشته کاخ سفید، موضع «مغرضانه» اعضای جمهوری خواه مجلس سنا را به شدت محکوم کرد. جمهوری خواهان با ارسال نامه ای سرگشاده به تهران ، هشدار دادند که هیچ توافقی درباره برنامه هسته ای ایران بدون موافقت کنگره دائمی نخواهد بود. جاش ارنست سخنگوی ریاست جمهوری آمریکا گفت: « این پیام نشان دهنده ادامه تلاش های مغرضانه با هدف تضعیف قدرت رئیس جمهور (باراک اوباما) بر رهبری سیاست خارجی ایالات متحده است».

۴۷ نفر از ۵۴ عضو جمهوری خواه در مجلس سنا، در نامه ای سرگشاده ایران را تهدید کردند که کنگره به تنهایی قدرت رفع تحریم ها از ایران را دارد. آنها در این نامه افزودند: «رئیس جمهور آینده می تواند این توافقنامه اجرایی را با یک حرکت قلم لغو کند».

از سوی دیگر، سیاستمداران عراقی در گفتگو با «الشرق الأوسط» خشم خود را از اظهارات دو روز پیش علی یونسی، مشاور حسن روحانی رئیس جمهور ایران، بیان کردند. یونسی در اظهارت خود گفته بود: «ایران امروزه، همانگونه که در طول تاریخ بوده، به یک امپراتوری تبدیل شده است که پایتخت آن بغداد است».

عبدالحسین الساعدی، روحانی آکادمیک شیعه گفت: «متأسفانه مسؤلان ایرانی دیگر به حساسیت های مذهبی و طایفه ای، چه در عراق و چه در منطقه، اهمیتی نمی دهند؛ در حالی که آنها شیعیان را پیش از دیگران شرمسار می کنند».

مثال الآلوسی، یکی از اعضای پارلمان عراق، به نوبه خود، اظهار داشت: «ایران توانست دستگاه سیاسی حاکم در بغداد را نسبت به تثبیت مواضع خود، تضعیف کند. به طوری که ایران حتی کنترل تعیین سرنوشت عراق را به دست گرفته است».