محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران (راست) ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق - آژانس عکس خبری اروپایی

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران (راست) ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق – آژانس عکس خبری اروپایی

ابراهیم جعفری، وزیر امور خارجه عراق، ضمن اشاره به اینکه روابط میان عراق و عربستان در دوره اخیر به طور چشمگیری بهبود یافته است، ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۱۶ سال پایان گروه داعش در عراق باشد.

وزیر امور خارجه عراق در گفتگویی با بخش عربی شبکه خبری اسکای نیوز تصریح کرد: «روابط میان عراق و عربستان در دوره اخیر به طور چشمگیری بهبود یافته است.» وی در این گفتگو ابراز امیدواری کرد که «سفارت عربستان سعودی در بغداد» به زودی باز شود.

وی تاکید کرد، با باز شدن سفارت، امکان برقراری «دیدارها و تفاهم‌های زیادی میان دو طرف وجود دارد.»

جعفری ضمن تاکید بر اینکه نباید در خصوص وقایع عراق و سوریه تعلل کرد، ابراز امیدواری کرد که سال ۲۰۱۶ سال پایان حضور داعش در عراق باشد.

وزیر امور خارجه عراق خاطرنشان کرد: «زمانی که تروریسم در کشوری گسترش یابد، بر دیگر کشورها نیز تاثیر می‌گذارد برای همین زمانی که ائتلاف حمله‌ای را علیه داعش در عراق انجام می‌دهد، در مقابل نیز دست به حمله دیگری علیه این گروه در سوریه می‌زند.»

این سخنان در حالی منتشر می شود که جعفری برای دیدار با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی خود به تهران سفر کرده است. ظریف در دیدار با ابراهیم جعفری مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی را با وی مورد بررسی و تبادل نظر قرار داد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با اشاره به عزم و اراده جدی ایران و عراق نسبت به توسعه بدون سقف و نامحدود روابط دو کشور تاکید کرد: «ایران همواره آماده گفت و گوی راهبردی سازنده با همه کشورهای منطقه است و هیچ محدودیتی برای همکاری با همسایگان و دیگر کشورهای منطقه ندارد.»

وی تصریح کرد: «ایران به دنبال کاهش نگرانی ها در منطقه است و اعتقاد راسخ دارد که صلاح ملت ها در برخورداری از منطقه ای با ثبات و به دور از تشنج و بحران است.»

وزیر خارجه عراق نیز در این دیدار تاکید کرد: «منافع مشترک ایران و عراق در توسعه حداکثری همکاری ها و مناسبات فیمابین است.»

ماه گذشته، هوشیار زیباری، وزیر دارایی عراق، بر اهمیت نزدیکی ایران و عربستان سعودی در این مرحله سخت و دشوار در منطقه خاورمیانه تاکید کرده بود. وی تصریح کرده بود این همگرایی بر کشوهای عراق و یمن، سوریه و لبنان تاثیر مثبتی خواهد داشت.

زیباری گفته بود: «همگرایی عربستان و ایران حلقه محوری محسوب می‌شود که بازتاب آن بر مسائل منطقه خواهد بود. ما پیشتر در عراق روی این موضع کار کردیم و طرف ایرانی را بر اهمیت نزدیکی روابط و گفت‌وگو با عربستان تشویق کردیم.»

در همین رابطه سلیم الجبوری رییس پارلمان عراق در راس هیئتی پارلمانی به عربستان سفر کرده بود.