جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس  بروکینگز در واشنگتن - عکس از اسوشیتدپرس

جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس بروکینگز در واشنگتن – عکس از اسوشیتدپرس

وزیر امور خارجه آمریکا می گوید مذاکرات با ایران روندی رو به جلو دارد و اگر طرف‌های درگیر بردباری نشان دهند “پیشرفتی ملموس” حاصل خواهد شد.

جان کری روز یکشنبه در سخنرانی در موسسه مطالعاتی بروکینگز در واشنگتن و در واکنش به اظهارات ضبط شده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در این کنفرانش پخش شد، گفت که پیشنهادهای تازه ای برای رسیدن به توافقی طولانی‌تر ارایه شده و امیدوار است که چارچوب توافق جامع تا پایان ماه مارس به دست آید.

وی همچنین گفت: «خیلی ها گفتند که ما با گفت و گو با ایران مرتکب یک خطای فاحش استراتژیک شده ایم. اما امروز می بینیم که با مذاکرات با ایران نه تنها مرتکب اشتباه نشده ایم بلکه دستاوردهای مثبتی کسب کرده ایم که حتی بخشی از نگرانی های مخالفان مذاکرات نیز مرتفع شده است.»

نخست وزیر اسراییل در سخنانی ضبط شده برای این کنفرانس، با ابراز خوشحالی از نرسیدن به توافق نهایی در نشست اخیر ایران و گروه ۱+۵ در وین، فشارهای اسراییل را یکی از علل عدم توافق نهایی در موضوع هسته ای دانست.

نتانیاهو گفت: “خوشبختانه ضرب الاجل ۲۴ نوامبر را پشت سر گذاشتیم و توافقی حاصل نشد. صدای ما و نگرانی های ما نقش مهمی در جلوگیری از دست یابی به یک توافق بد با ایران بازی کرد.”

نخست وزیر اسراییل گفت: ما باید از زمان باقی مانده (۷ ماه تمدید شده) استفاده کنیم و با افزایش فشار بر ایران ،برنامه هسته ای نظامی این کشور را به طور کلی از بین ببریم.

در پی پخش سخنان نتانیاهو، جان کری وزیر خارجه آمریکا با تاکید بر اینکه ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق ژنو پای بند بوده است، افزود که هدف آمریکا از مذاکره با ایران رسیدن به یک توافق نهایی و پایدار است و هدف مذاکره همیشگی نیست.

کری گفت: «اگر مذاکرات با یک توافق نهایی به پایان برسد امنیت همه جهان از جمله اسراییل تضمین می شود.»

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با تاکید بر اختلافات موجود میان آمریکا و اسرائیل درباره رویکردهای تعامل با جمهوری اسلامی و راهکارهای حل‌وفصل بحران هسته‌ای ایران٬ گفت در نهایت اهداف استراتژیک هر دو کشور مشترک است.

در پایان مذاکرات گروه موسوم به ۱+۵ با ایران در ماه نوامبر مقرر شد که گفتگوهای طرفین تا ماه ژوییه ۲۰۱۵ تمدید شود و تا پایان ماه مارس، چهارچوبی برای رسیدن به توافق جامع اتمی حاصل شود.

برخی مقام‌های اسراییلی و نمایندگان کنگره آمریکا از کاخ سفید خواسته اند که تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال شود اما دولت باراک اوباما با مقاومت در برابر این خواسته معتقد است که چنین اقدامی، تخلف از توافق موقتی است که پیشتر با ایران امضا شده است.

ایران ادعای تلاش برای دست یابی به سلاح هسته ای را رد کرده و بر حق غنی سازی خود بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی هسته ای تاکید می کند.