دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در اسکاتلند - رویترز

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در اسکاتلند – رویترز

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، اد میلیبند رهبر حزب کارگر و نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات با سفر به اسکاتلند در آستانه رفراندوم تاریخی استقلال از بریتانیا، از مردم اسکاتلند خواستند که به تجزیه این کشور رای ندهند.

رهبران سه حزب عمده بریتانیا با سفر به اسکاتلند خواستار ادامه یافتن است اتحاد ۳۰۷ ساله اسکاتلند با بریتانیا شدند. می توان از این تلاش رهبران احزاب بریتانیایی به عنوان معدود دستورکارهایی یادکرد که احزاب رقیب محافظه کار و کارگر را مجاب کرده است که با هم همکاری کنند. اما این باعث نشد که کامرون و میلیبند اختلافات خود را در حد آشتی حزبی کنار بگذارند. دو رهبر با یک دستور کار مشترک در دو ناحیه مختلف اسکاتلند از مردم این کشور دعوت کردند تا اتحاد خود با بریتانیا را حفظ کنند.

استراتژی این احزاب با دقت فراوان برنامه ریزی شده است. پیامدهای منفی استقلال از بریتانیا از اولین مواردی است که در ستاد اتحاد بریتانیا و اسکاتلند به مردم منتقل می شود. سخنرانی احساسی کامرون با این جک شروع شد که «رای دهندگان نباید از همه پرسی برای پس زدن “محافظه کاران گستاخ” استفاده کنند.»

وی در ادامه افزود: «من بیشتر از حزبم برای کشورم اهمیت قایل هستم. برای بسیار زیاد برای این کشور خارق العاده، این بریتانیای کبیر که همه با ساختیم، اهمیت قایلم. اگر این کشور و ملتی که باهم ساختیم از هم بپاشد، قلبم خواهد شکست.»

اما کامرون در عین حال به اسکاتلندی‌ها هشدار هم داد که در صورت استقلال نمی‌توانند هچنان واحد پوند را به عنوان پول ملی خود حفظ کنند و این که جویندگان شغل از اسکاتلند روانه جنوب خواهند شد و امنیت کشور نیز به مخاطره می‌افتد.

حفظ واحد پول پوند از دیگر موضوعات مورد بحث دولت اسکاتلند است. شاید همین موضوع را بتوان تاییدی بر مدعای منتقدان برای تمام شدن ذخایر نفتی و تاکید دولت اسکاتلند بر این نکته است.

دولت اسکاتلند می‌خواهد در دوره استقلال، پوند را به عنوان عنصری از یک اتحادیه پولی با بقیه بریتانیا حفظ کند. اسکاتلند مدعی است که با سهیم شدن در تضمین ارزش پوند، می تواند هم به بریتانیا و هم به اسکاتلند منفعت برساند.

خزانه داری بریتانیا با «دردسر» آور خواندن داشتن اتحادیه های پولی، مخالفت خود با این پیشنهاد را اعلام کرد.

اد میلیبند، رهبر حزب مخالف کارگر، نیز همسو با کامرون از اسکاتلندی ها خواست بخشی از بریتانیا باقی بمانند. اما این همسویی باعث نشد میلیبند از این فرصت استفاده نکند و برتری حزب کارگر را به رخ نکشد. میلیبند گفت: «دوستان، امرز نباید زیر بار پرسش های نخست وزیر بود؛ اسکاتلند تنها جایی که باید امروز آنجا بود. من امروز این جا هستم تا حرف شما را بشنوم. موافقم که اسکاتلند نیاز به تغییراتی دارد.»

وی از مردم اسکاتلند خواست هنگام شرکت در رفراندوم پنج‌شنبه آینده، قلب و احساس خود را توامان با خرد به کار گیرند.

نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات نیز در سخنرانی جداگانه ای با تکیه بر مفهوم «خانه» از اسکاتلند خواست بخشی از بریتانیا بمانند.

با وجود آن که رهبران بریتانیا و ستاد «رای نه» در اسکاتلند پیامدهای منفی این استقلال برای مردم می شمرند، تازه ترین نظرسنجی‌ها حکایت از قدرت گرفتن تدریجی کمپین حامیان استقلال اسکاتلند به رهبری آلکس سالموند، رهبر حزب ملی اسکاتلند، در آستانه رفراندوم دارد.

یک نظرسنجی که روزنامه «دیلی رکورد» چاپ اسکاتلند روز چهارشنبه منتشر کرده است نشان می‌دهد ۴۷.۶ درصد مردم اسکاتلند به استقلال این کشور رای منفی می‌دهند در برابر ۴۲.۴ درصد رای موافق، اما ماجرا آنجا پیچیده می‌شود که ۱۰ درصد افرادی که در نظرسنجی شرکت داشته‌اند گفته‌اند که هنوز در این باره تصمیم نگرفته‌اند.

این نظرسنجی روزهای شنبه، یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه صبح انجام شده و تعداد نمونه‌های آن نیز هزار نفر بوده است.

در این شرایط رهبران دیگر احزاب بریتانیا نیز همسو با دیوید کامرون شده‌اند، به طوری که نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دموکرات و اد میلیبند، رهبر حزب مخالف کارگر، همزمان با کامرون به اسکاتلند سفر کرده‌اند تا از مردم آن درخواست کنند که به تجزیه کشور رای منفی بدهند.