باب کورکر، سناتور جمهوریخواه آمریکا - آسوشیتدپرس

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه آمریکا – آسوشیتدپرس

باب کورکر، سناتور جمهوریخواه، که گزینه اصلی ریاست کمیته روابط خارجی سنا در سال آینده است، روز چهارشنبه، ۳ دسامبر، در نشستی در واشنگتن در ارتباط با سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران نقش سنا را در آینده پررنگ تر توصیف کرد.

وی که در حاشیه این نشست با خبرنگاران سخن می گفت، ابراز اطمینان کرد که سنا در سال آینده میلادی، بطور حتم نقش پررنگ تر و موثرتری در سیاست خارجی ایالات متحده، به ویژه در ارتباط با مذاکرات هسته ای ایران، بازی خواهد کرد.

سناتور کورکر تاکید کرد: «کنگره برای کمک در مذاکرات (هسته‌ای با ایران) نقش و مسئولیتی دارد، که باید انجام دهد. ما برای درک و تشخیص نقش مناسب کنگره، برای آن که به تقویت موضعمان در مذاکرات بیانجامد، با دولت و دیگران در تماس و گفتگوی مستمر هستیم.»

این سناتور جمهوریخواه در پاسخ به خبرنگار صدای آمریکا گفت: «هرچند که دولت مایل نیست کنگره نقشی در این مورد داشته باشد، ولی مواردی وجود دارد که من معتقدم می‌توانیم برای تقویت موضعمان انجام دهیم، و بطور حتم ما این کار را در کنگره انجام خواهیم داد.»

ایران و شش قدرت جهانی موسوم به گروه ۱+۵ در تلاش هستند تا پیش از ۱۰ تیر ماه سال آینده (۳۰ ژوئن ۲۰۱۵) به یک توافق جامع و نهایی بر سر برنامه ‌هسته‌ای ایران دست یابند. آمریکا و همپایمانان آن می‌گویند تهران در پوشش یک برنامه صلح‌آمیز در صدد دستیابی به سلاح هسته‌ای است، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند.

در اوایل ماه نوامبر حزب جمهوریخواه آمریکا با اکثریت آرا در انتخابات میان دوره ای کنگره بر حزب دموکرات غلبه کرد و بدین ترتیب اکثریت را در کنگره این کشور به دست آورد. در این انتخابات حزب جمهوریخواه که برای کسب اکثریت در مجلس سنا نیازمند کسب ۶ کرسی بود توانست با کسب ۷ کرسی تعداد کرسی های خود را به ۵۲ کرسی برساند.

برخی کارشناسان بر این باور هستند که ممکن است سیاست خارجی آمریکا، به ویژه در قبال پرونده هسته‌ای ایران، دستخوش تغییراتی شود.

با این حال باراک اوباما رییس جمهوری دموکرات آمریکا درباره تأثیر نتایج این انتخابات بر گفتگوهای هسته‌ای با ایران گفت «هنوز روشن نیست آیا غرب خواهد توانست توافق اتمی با ایران را به نتیجه برساند یا نه» و در ادامه افزود اگر بتوانیم به توافق خوبی دست یابیم، کنگره را نیز متقاعد خواهیم کرد.

در تاریخ ۱۲ نوامبر و با آغاز آخرین دور مذاکرات هسته ای در وین که با انتخابات کنگره همزمان شده بود، حسن روحانی رییس جمهور ایران، با اعلام آمادگی ایران برای ادامه حرکت شفاف تر در چارچوب قوانین و مقررات بین المللی، ابراز امیدواری کرد که «توافق برد – برد» برای طرف های مذاکره کننده فراهم شود، بدون نام بردن از هیچ کشوری، گفت: «اگر یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ مشکلاتی در داخل دارد و در انتخاباتی برنده یا بازنده شده است، به ما ربطی ندارد و هر کشوری باید مشکلاتش داخلی اش را در درون خود حل کند.»

اشاره وی به تازه ترین انتخابات سنا در آمریکا بود که جمهوری خواهان، حزب رقیب رییس جمهوری این کشور، برنده شدند و کنگره را به دست گرفتند.