ملک سلمان در چین

پکن – الشرق الاوسط

ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین بار دیگر بر چالش هایی که بر جهان امروزی سایه انداخته و امنیت و ثبات آن را در معرض خطر قرار داده تاکید کرد. مسائلی همچون پدیده تروریسم، دخالت در امور دیگر کشورها، مسابقه تسلیحاتی و برخورد تمدن ها در صدر عوامل چالش آفرین هستند. او گفت “باید تلاش ها و اقدامات مشترک بیشتری توسط جامعه جهانی در جهت تقویت امنیت و صلح بین الملل صورت گیرد.”

اظهارات ملک سلمان بن عبد العزیز روز پنجشنبه  در جلسه مشترک با شی جین پینگ رئیس جمهور چین  در تالار بزرگ خلق در پکن عنوان شد.

خادم حرمین شریفین با اشاره به سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی در اوایل سال گذشته گفت “تاسیس کمیته بلندپایه مشترک عربستان سعودی و چین از نتایج این سفر است. این کمیته در واقع همچون چارچوبی در جهت ارتقای روابط بین دو کشور به سطح همکاری های استراتژیک عمل می کند”.

او با تمجید از سیاست های جمهوری خلق چین در ارتباط با مسائل یاد شده نسبت به انجام هماهنگی های  بیشتر در مواضع و تلاش های دو کشور  در این خصوص ابراز امیدواری نمود.

رئیس جمهور چین گفت “سفر خادم حرمین شریفین به چین بیانگر توجه ویژه او به گسترش روابط بین دو کشور دوست است.” وی گفت “چین در نظر دارد تا روابط بین پادشاهی عربستان سعودی و چین در بالاترین سطح ممکن قرار بگیرد.”

او افزود “مقام های چین بازدید خادم حرمین شریفین از کشورشان را به عنوان فرصت مهمی در راستای پیشبرد روابط استراتژیک فراگیر بین دو کشور می خوانند.”

از سوی دیگر، دو کشور چندین سند همکاری با حضور ملک سلمان بن عبد الغزیز و رئیس جمهور چین به امضا رساندند.

یادداشت تفاهم چارچوب همکاری در بخش سرمایه گذاری صنعتی و زیر ساختاری و توافقنامه همکاری سرمایه گذاری های راهبردی در پروژه های گوناگون و توافقنامه همکاری در زمینه ساخت بهپاد و یادداشت تفاهم برای پروژه های همکاری در انرژی تولیدی و توافقنامه در زمینه همکاری بین سازمان رادیو و تلویزیون عربستان سعودی و هیئت ملی رادیو و تلویزیون و رسانه و نشر جمهوری خلق چین و برنامه همکاری در بخش بازرگانی و سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم در بخش آموزش از جمله اسناد همکاری امضا شده بین دو کشور هستند