محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران – عکس از تسنیم

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران – عکس از تسنیم

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، بدحجابی را نوعی بیماری خوانده و در همین حال گفته است که بعضی برخوردها علیه بدحجابی موجب تحریک لجاجت طرف مقابل می‌شود.

آقای نوبخت روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: «برای جامعه اسلامی و مذهبی و ارزشی ما بدحجابی نوعی بیماری محسوب می‌شود و با بافت مذهبی کشور ما سازگاری ندارد.»

سخنگوی دولت از زنان ایرانی خواست «به این هنجار مورد احترام جامعه توجه بیشتری داشته باشند.»

وی همچنین گفت: «در پاره‌ای از موارد برخوردهایی صورت می‌گیرد که هر چند در جهت حفظ ارزش‌ها باشد اما چون به نوعی لجاجت طرف مقابل را بر انگیخته می‌کند ما از این عزیزان خواهش می‌کنیم رعایت حرمت بانوان را داشته باشند.»

محمدباقر نوبخت تاکید کرده است: «سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد و هنوز ما این مطالب را مطرح می‌کنیم و این نشان می‌دهد که نهادهای فرهنگی ما کارهای متفاوت‌تر و نوآورانه‌تری را باید انجام دهند.»

دو روز پیش اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، از برخوردهای انتظامی برای کنترل پوشش زنان ایرانی دفاع کرد و گفت: «در موضوع حجاب و عفاف، اقدامات انتظامی نافی اقدامات فرهنگی نیست.»

این سخنان آقای احمدی‌مقدم در واکنش به اظهارات حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران بیان می‌شد که گفت با “ون، مینی‌بوس، پاسبان و سرباز فرهنگ درست نمی‌شود.”

بحث درباره حجاب و بد حجابی در ایران یکی از موضوعات داغ ماه های اخیر در ایران بوده است به طوری که شاید کمتر مقام بلندپایه سیاسی و مذهبی را بتوان یافت که در این زمینه اظهار نظر نکرده باشد.

عزت‌الله ضرغامی، رییس صداوسیمای ایران، هفته پیش در سخنانی قیمت ها و طراحی های نامناسب را عامل «گسترش بی‌حجابی» در جامعه ایرانی خواند از قیمت های «خداتومنی» برای یک روسری یا یک مانتو انتقاد کرد.

غلامعلی حداد عادل، نماینده مجلس ایران هم خرداد ماه امسال گفته بود که وضعیت بد حجابی در ایران روز به روز بدتر می شود و از اینرو وی خواهان پرداخت یارانه حجاب برای تشویق استفاده از پوشش اسلامی شده بود.

وی با بیان اینکه حکومت «اگر به حجاب معتقد است باید یارانه بپردازد. چه اشکالی دارد برای پوشش اسلامی حکومت به تولید کننده ها یارانه بدهد؟» گفت که چندگانگی سیاست ها درباره حجاب «اقتدار نظام (جمهوری اسلامی) را از بین می برد.»

این چهره شناخته شده اصولگرای ایران از حسن روحانی رییس جمهور این کشور خواسته بود تا روی مسئله حجاب تاکید کند.

در این میان خبرها حاکی است فعالیت گروه های خودسر گشت ارشاد که البته ظاهرا با نهادهای رسمی حکومتی هماهنگ نیستند در ایران تشدید شده است.

عبدالحمید محتشم دبیرکل «انصارحزب الله» این هفته در جلسه ای اعلام کرد که گستره عملیات انصار وسیع و به صورت کشوری خواهد بود.

همچنین وبسایت رسمی «انصار حزب‌الله» نوشته است که فعالیت این گشت ها بی‌آنکه رسانه‌ای شده باشد٬ آغاز شده و ادامه پیدا خواهد کرد.

بر اساس خبرها و گزارش های مختلف، گشت‌های موتوری انصار حزب‌الله از اول تیر ماه در پارک‌ها، مراکز خرید و معابر شهر تهران و برخی شهر‌های ایران آغاز شده است.

«روح الله جمعه ای» رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور مردادماه امسال در واکنش به این موضوع گفت که تا به حال مجوزی برای اجرای چنین طرحی از وزارت کشور درخواست نشده است.

این مقام وزارت کشور ایران گفت که دولت گرفتار عملیات روانی و فضاهایی که برای ایجاد بحران ساخته می شوند، نمی شود و ما به انصار حزب الله و هر گروه دیگری هشدار می دهیم که باید در چارچوب قانون حرکت کنند.