الجزیره در گزارش خود اعلام کرده که بدنبال بررسی و تحقیقات از البسه و وسایل شخصی عرفات در یک مرکز تحقیقاتی شهر لوزان سوییس، عرفات بر اثر آلوده شدن به پلونیوم ۲۱۰ جان خود را از دست داده است. براساس این گزارش عرفات در دوازدهم اکتبر ٢٠٠۴ ناگهان با شکم‌درد، اسهال و حالت تهوع مواجه شد. با وجود تلاش تیم‌های پزشکی فلسطینی و همکاران آنها از مصر، تونس و اردن و نهایتا انتقال به پاریس، یک بیماری ناشناخته، سریعا سلول‌های خونی، کبدی و سایر بافت‌ها و اندام‌های بدنش را درگیر کرد و درپی خونریزی مغزی و کما، چهار هفته پس از بروز نخستین علایم بیماری درگذشت.

دو سال پس از مرگ عرفات در یازده نوامبر ٢٠٠۴، مرگ الکساندر لیتوینینکو، برای نخستین مرتبه «پلونیوم» را به عنوان «ابزاری برای قتل» مطرح کرد و در همان زمان بود که برخی از رسانه‌های اسراییل گزارش دادند که ممکن است یاسر عرفات نیز در اقدامی مشابه مسموم شده باشد.

در پی گزارش الجزیره، ناصر القدوه، خواهر زاده عرفات و رئیس موسسه یاسر عرفات اعلام کرد خانواده عرفات و این موسسه ،‌ اسراییل را به قتل رئیس سابق سازمان آزادی بخش فلسطین با استفاده از ماده سمی پولونیوم متهم می کند…از زمان شهادت یاسر عرفات بارها گفتیم که وی با استفاده از سم ترور شده است اما هیچ مدرکی در دست نداشتیم اما پس از تحقیقات شبکه الجزیره و اطمینان از اینکه وی با ماده پلونیوم مسموم شده است دیگر جای شکی نیست و ما مدرک نیز به دست آورده ایم.

عبدالله البشیر، رئیس کمیته پزشکی موسسه عرفات نیز در کنفرانس خبری در رام الله ، نتیجه تحقیقات الجزیره را درباره اینکه یاسر عرفات براثر مسمومیت در گذشته است، تایید کرد و افزود بیمارستان فرانسه از ارائه اطلاعات درباره مواد سمی در وسایل عرفات خودداری کرده است.

چندی پیش روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: دولت وقت فرانسه در جریان علت اصلی مرگ یاسر عرفات در سال ٢٠٠۴میلادی بوده است. پزشکان بیمارستان نظامی که یاسر عرفات در آنجا بستری شده بود،‌ علت مرگ رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین را منتشر کرده بودند ولی مقامات وقت فرانسه آنرا منتشر نکردند.در گزارش پزشکی بیمارستان نظامی فرانسه محل بستری عرفات آمده بود که رییس سازمان آزادیبخش فلسطین به دلیل از بین رفتن گلبول های قرمز جان باخته است. اما دولت فرانسه از انتشار این گزارش خوداری کرده بود.

بدنبال این افشاگریها، بیوه یاسر عرفات از مقامات فرانسه خواسته تا درباره مرگ همسرش تحقیق کنند.

سها عرفات، دادخواستی را برای انجام تحقیقات در رابطه با مرگ همسرش ارائه داده اما در این دادخواست به شخص یا سازمان خاصی اشاره نکرده است. پیش ازین همسر یاسرعرفات از یک قاضی فرانسوی تقاضا کرده بود تا مرگ همسرش را قتل اعلام کرده و به انجام تحقیقات در خصوص اتهامات مربوط به مسموم شدن وی با سم پلونیوم بپردازد.

مسئول قتل کیست؟

عرفات در سالهای آخر عمر به دلیل پایداری در مقابل زیاده خواهی های اسرائیل خصوصا در مورد قدس و آوارگان در حصر بود. وی به میزان محدودی امکان تماس داشت. بدون شک متهم اصلی در این جریان در درجۀ اول رژیم اسراییل و سپس کسانی هستند که احتمالاً در این جرم با اسراییل همکاری کرده اند.

از همان زمان شایعاتی مبنی بر دست داشتن موساد و حتی برخی مقامات امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین از جمله محمد دحلان، رئیس دستگاه امنیتی فلسطین در مرگ عرفات وجود داشت، اما این احتمالات هیچ وقت از سوی کمترکسی حتی نزدیکان عرفات جدی گرفته شد. برخی نشریات عربی نوشته بودند اسناد و مدارکی وجود دارد که نشان از توطئه‌های برخی شخصیت‌های فلسطینی و همدستی آنان با مسئولان اسراییلی دارد.

هرچند اسراییل سیاست کشتار هدفمند در نوار غزه رااز دهه هفتاد میلادی آغاز کرد، دیوان عالی اسرائیل، در تاریخ ۱۴ دسامبر ۲۰۰۶، به ارتش اسرائیل اجازه داد تا به «قتل های هدفمند» بپردازد. در گذشته، صدها فلسطینی از جمله رهبران سازمان آزادی بخش فلسطین قربانی چنین قتل های ماموران اسرائیل در سراسر جهان شده بودند.

. در جریان سال نو یهودی ٢٠٠۴، شارون نخست وزیر وقت اسراییل گفته بود:” عرفات از سرزمین ها(ی فلسطینی)اخراج خواهد شد”. شارون گفته بود اسرائیل شیخ احمد یاسین رهبر معنوی حماس و سپس جانشین او عبدالعزیز رنتیسی را به قتل رساند. آیا تفاوتی میان عرفات، یاسین و رنتیسی وجود دارد؟ و سپس پاسخ می دهد ” من تفاوتی نمی بینم. همان طوری که ما علیه این قاتلان وارد عمل شدیم، علیه عرفات عمل خواهیم کرد.”

فلسطینی ها هیچگاه در این که آریل شارون نخست وزیر وقت اسرائیل، رهبرشان را به قتل رسانده، تردید نکرده‌اند. شارون بارها آشکارا از تمایل خود به ازمیان برداشتن عرفات صحبت کرده بود.

اوری دان روزنامه نگار راست گرای نزدیک به شارون،. یک هفته پیش از مرگ عرفات، در شماره ۴ نوامبر ٢٠٠۴، روزنامه معاریو نوشت شارون به جورج دبلیو بوش اطلاع داده است که او دیگر به قولی که در مورد مصونیت عرفات در مارس ٢٠٠١ داده ، وفادار نخواهد بود. اودر کتابی که منتشر کرده ، می نویسد دوست او، دستور نابودی عرفات را داده است:” مقاله من برای معاریو با این واژه ها شروع می شود: در کتاب های تاریخ، از آریل شارون به عنوان فردی نام برده خواهد شد که عرفات را ازبین برد بدون اینکه او را بکشد.”

مصطفی البرغوثی ، رئیس کمتیه ابتکار ملی فلسطین گفت: همه شواهد سیاسی و آزمایشگاهی حاکی از دخالت اسرائیل و آریل شارون نخست وزیر سابق این رژیم در ترور یاسر عرفات است… شارون در یادداشتهای خود اعتراف کرده است که قصد حذف عرفات را داشته است. اسرائیل سعی دارد از جنایات خود طفره برود اما جهانیان جنایات این رژیم در ترور دهها نفر از رهبران گروههای فلسطینی از جمله ابوجهاد، ابوعلی مصطفی، الشقاقی و کمال ناصر را از یاد نبرده اند. این رژیم صهیونیستی بود که قصد ترور خالد مشعل رئیس دفتر حماس در اردن را داشت و جنایات زیادی علیه ملت فلسطین مرتکب شده است.اسرائیل باید به خاطر جنایاتی که علیه مردم فلسطین مرتکب شده است در دادگاههای بین المللی محاکمه شود و همه کسانی که یاسر عرفات را مسموم کرده اند باید مشخص شوند.

چرا حذف؟ چرا افشاگری؟

بدون تردید این دو سوال ، سوالهایی قابل توجهند که باید پاسخ گفته شوند. نخست با توجه به اینکه عرفات فرایند صلح را کلید زده بود، چرا به قتل رسید؟ و دوم اینکه حال هشت سال پس از مرگ نابهنگام عرفات، چرا این حادثه رمزگشایی می شود؟

شارون وقتی نخست‌وزیر اسرائیل شد اعلام کرد که من به شدت از زنده ماندن عرفات می‌ترسم.

پایگاه خبری ایلاف نیز در آن مقطع به نقل از بسام ابو شریف، مشاور سیاسی عرفات نوشت:” ژاک شیراک رئیس‌جمهور پیشین فرانسه و سه پزشک معالج وی به خوبی می‌دانند که وارد شدن سم به بدنش دلیل مرگ او بوده است.آنها این اطلاعات را تحت عنوان حمایت از صلح در خاورمیانه و منافع فلسطینیان مخفی کرده‌اند. ”

در سال ۲۰۰۹ شبکه الجزیره به نقل از فاروق قدومی از جنبش فتح، محمود عباس را متهم به قتل یاسر عرفات به کمک اسرائیل دانست. برخی منابع آگاه فلسطینی نیز اعلام کردند قدومی شواهد و مدارک اضافی و مستندی دارد که ثابت می کند ابومازن و رحلان نقش اصلی را در مرگ عرفات بر عهده داشته اند.

به نظر می رسد پس از شکست گفت‌وگوهای صلح در کمپ دیوید در دوره کلینتون نوع نگاه‌ها به عرفات تغییر کرد. و بسیاری از شخصیت های سیاسی جهان به مخالفت با عرفات پرداختند و این شرایط تا زمان مرگ او ادامه یافت. نه ‌تنها در امریکا بلکه حتی در کشورهای عربی مثل اردن، عربستان و مصر، هم در نشست‌های خصوصی و هم در رسانه‌های جمعی عرفات را به دلیل نپذیرفتن پیشنهادهای اسراییل سزرنش می کردند.

بسیاری بر این باور بودند که با حذف و خروج عرفات از چرخه بازی، حل و فصل مشکلات میان طرفین گفت‌وگو آسان‌تر خواهد شد.

شیمون پرز زییس جمهور فعلی اسراییل در سخنرانی که چند سال پیش در چتم هاوس لندن داشت، نکته بسیار مهمی در باره عرفات بر زبان آورد و گفت: ما نمی توانستیم پروسه صلح را بدون عرفات شروع کنیم.؛ البته این هم واقعیت داشت که با عرفات هم نمی توانستیم جریان گفتگوها را ادامه دهیم.

سخن شیمون پرز بین سطورش این پیام را به همراه دارد، که عرفات دیر یا زود می بایست حذف می شد.
به نظر می رسد درخواست فلسطینی ها در شرایط کنونی برای بررسی علت مرگ عرفات با اوضاع فعلی خاورمیانه بی ارتباط نیست. دولت فلسطین قصد دارد با استفاده از حادثه مسموم شدن عرفات ضمن ابراز نارضایتی نسبت به اوضاع کنونی، اسراییل را تحت فشار قرار دهد.

با توجه به اینکه منطقه با تحولات مهمی روبرو است این عوامل می توانند موجب شوند فلسطینیان از این فرصت ها استفاده کنند. اعمال فشار بر اسراییل از طریق بررسی علت مرگ عرفات یحتمل به فلسطین در لغو محاصره نوار غزه از طریق مذاکرات کمک و توجه جامعه جهانی را بار دیگر به خود جلب وبه تسریع تشکیل کشور فلسطین کمک می نماید.

البته یک تحلیل بدبینانه نیز وجود دارد و اینکه هرگاه فلسطینیان گامی بسوی وحدت و همدلی برداشته اند، عاملی منجر به اختلاف آنها ایجاد شده و حال نیز با توجه به اینکه قتل عرفات بدون همکاری مزدور یا مزدورانی از درون فلسطینیان نزدیک به عرفات ممکن نبوده است، انگشت اتهامات بدنبال متهمی می چرخد که پروسه قتل عرفات را از طرف اسراییل به سرانجام رساند.

حال باید منتظر ماند و دید نتیجه تحقیقات پیرامون مرگ عرفات به یافتن عامل یا عاملین قتل نیز منجر خواهد شد یا خیر؟