نتایج یک پژوهش تازه نشان داد که احتمال ابتلا به نگرانی و افسردگی و اختلالات خواب و دیگر مشکلات روحی در نجات یافتگان از سرطان سینه بیشتر از بقیه است.
این پژوهش که بر پایه بررسی نتایج ۶۰ پژوهش منتشر شده درباره نجات یافتگان سرطان سینه و مشکلات روحی و عملکرد شناختی و جنسی این گروه از زنان در دوره یک سال یا بیشتر بعد از درمان تنظیم شده است.
هلنا کاریرا پژوهشگر ارشد دانشکده بهداشت و پزشکی مناطق گرمسیری به رویترز گفت «باید سطح آگاهی درباره شیوع نگرانی و افسردگی و اختلال در عملکرد شناختی و جنسی زنان نجات یافته از سرطان سینه افزایش یابد. این عوارض هم با تشخیص زود هنگام قابل درمان هستند. درمان مشکلات روحی به زنان کمک می کند تا با این بیماری و عوارض آن بهتر کنار بیایند.»
هر چند در پژوهش های پیشین به این مشکلات اشاره شده بود اما این پژوهش به بررسی دقیق این عوارض و احتمال ابتلای زنان نجات یافته از سرطان سینه به مشکلات روحی و روانی متعددی پرداخته است. نتایج پژوهش در نشریه موسسه ملی سرطان منتشر شد.
پژوهش به موارد متعددی اشاره کرده است. به عنوان مثال در این پژوهش گفته شده که نجات یافتگان از سرطان سینه دو برابر بیشتر از بقیه زنان در معرض ابتلا به بیماری نگرانی و افسردگی قرار دارند.
دکتر فرمونتا مایر در مرکز سرطان دانا فاربر در بوستون گفت «زنان بزرگسال عمدتا در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند اما احتمالا میانگین نگرانی و افسردگی در میان نجات یافتگان زن جوان بالاتر است.»
او افزود «مشکلات روحی و روانی در چند سال اول بعد تشخیص سرطان تشدید می شود. پژوهش های فراوانی نشان داده که میانگین مشکلات روحی نجات یافتگان سرطان پستان در برهه زمانی پنج سال بعد از تشخیص بیماری با زنان دیگر تفاوت چندانی ندارد. این به این معنی است که نجات یافتگان سرطان پستان باید امیدوار باشند که مشکلات روحی و روانی به مرور زمان کاهش می یابد.»