شاه عربستان سعودی

ریاض – “شرق الاوسط آنلاین”

پنجاه و دومین گزارش موسسه نقدینگی عربی سعودی به ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین ابلاغ شد. این گزارش شامل مهم ترین تحولات اقتصادی داخلی و بین المللی در سال مالی ۲۰۱۵ میلادی است.

ملک سلمان بن عبد العزیز و محمد الجدعان وزیر دارایی و دکتر احمد الخلیفی رئیس موسسه نقدینگی عربی سعودی و معاونین وی روز دوشنبه در دفتر خادم حرمین شریفین دیدار کردند.

این گزارش به تحولات مالی و بانکی و حجم هزینه ها و تازه ترین تحولات در رابطه با بخش خارجی و مالی و نفتی و غیر نفتی می پردازد.

خادم حرمین شریفین در این دیدار ضمن اشاره به اوضاع مالی کشور گفت این اوضاع ناشی از فضای امنیت و ثبات حاکم بر کشور است. وی از تلاش های موسسه نقدینگی عربی سعودی در راستای خدمت به اقتصاد ملی تشکر کرد.

رئیس موسسه نقدینگی عربی سعودی در اظهاراتی گفت “رشد اقتصادی کشور در سال ۲۰۱۵ میلادی ادامه یافت. حجم رشد اقتصادی با توجه به ارقام تولید ناخالص داخلی ۳٫۵ درصد برآورد می شود. این در حالیست که رشد اقتصادی تحت تاثیر بازارهای نفت و تحولات اقتصادی در جهان و فضای حاکم بر منطقه قرار گرفت و از این رو، میزان رشد اقتصادی در نیمه نخست سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال گذشته ۱٫۵ درصد بوده است.” او افزود “آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار کشور حاکی از کاهش تورم در ماه سپتامبر است که به ۳ درصد رسید. این در حالیست که میزان تورم در آغاز سال ۲۰۱۶ میلادی یعنی در ماه ژانویه ۴٫۳ درصد بوده است.”

دکتر الخلیفی افزود “آینده روشنی در انتظار کشور خواهد بود. این آینده با توجه به فرآیند جدید توسعه و برنامه تحول ملی تحقق خواهد یافت. اهداف فرآیند توسعه در چشم انداز ۲۰۳۰ مشخص شده است. این دو برنامه تاثیر اقتصادی قابل ملاحظه ای خواهند داشت. ما در این راستا راهکارهایی در پیش خواهیم گرفت که عبارتند از: تنوع بخشیدن به منابع اقتصاد ملی، افزایش ارزش سرمایه صندوق سرمایه گذاری عمومی، افزایش مشارکت بخش خصوصی، افزایش سرمایه گذاری های مستقیم خارجی، کاهش بیکاری، افزایش مشارکت صنایع خرد و متوسط، افزایش حجم مشارکت زنان در بازار کار و تقویت شایسته سالاری و ایجاد تعادل در هزینه های عمومی از طریق افزایش درآمدهای غیر نفتی و افزایش حجم پس انداز خانواده ها از مجموع درآمدها”.

دکتر الخلیفی گفت “موسسه نقدینگی عربی سعودی با بسیج کلیه امکانات خود در راستای تحقق چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی می کوشد و به تقویت ثبات مالی و نقدی و تکامل میان بخش های اصلی این موسسه می پردازد. نهادهای مالی موفق و ساختارهای پیشرفته پرداخت مالی و سیستم اعتباری دقیق از محورهای عمده این موسسه هستند.”

ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین گزارش سالانه موسسه نقدینگی عربی سعودی را دریافت کرد. در این گزارش به اوضاع مالی عربستان سعودی اشاره شده است.