قرقاش در افتتاحیه انجمن ابوظبی گفت: هر گونه گفتگو با ایران به تغییر روش آن بستگی دارد

انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه به هنگام سخنرانی در انجمن استراتژیک ابوظبی – عکس از خبرگزاری امارات

انور قرقاش وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه به هنگام سخنرانی در انجمن استراتژیک ابوظبی – عکس از خبرگزاری امارات

انور قرقاش، وزیر مشاور دولت امارات متحده عربی در امور خارجه، اعلام کرد کشورش یک چشم انداز برای منطقه عربی دارد، که هدف آن تقویت دستور کار میانه روی و بسته شدن مربع تناقضات و هرج و مرج است.

قرقاش  در سخنرانی خود در « انجمن استراتژیک ابوظبی»، که روزگذشته در پایتخت امارات برگزار شد گفت که دولت ما یک چشم انداز برای منطقه دارد، و برای تقویت دستور کار میانه روی همراه با تلاش گسترده و مستمر برای حمایت از منطقه ای پایدار و با ثبات تلاش می کند». وی توضیح داد که این چشم انداز به سبک ناسیونالیسم عربی در دهه پنجاه نیست، و همچنین بر اساس خشم و تنفر نخواهد بود».

قرقاش تاکید کرد که طرح کشورش متکی بر بهره مندی از روابط فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و سیاسی است که جهان عرب را متحد می کند، به جای این که برای پاک کردن مرزهای ملی  با استفاده از زور تلاش کند.

وی با اشاره به این که امارات متحده عربی تلاش می کند با عربستان سعودی ومصر برای پیاده سازی چشم انداز خود همکاری کند، گفت: «ما برای بسته شدن مربع تناقضات وهرج ومرج که در منطقه گسترده می شود، همکاری نزدیکی با دو ستون اصلی در جهان عرب ، یعنی عربستان سعودی ومصر، داریم».

قرقاش سپس به دعوتی که اخیراً از سوی جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران برای گفت و گوی ایران با کشورهای خلیج مطرح شده بود پرداخت و گفت: «ما مخالف گفت و گو نیستیم، اما ایران باید رفتار خود را در منطقه تغییر دهد». قرقاش گفت: « اگر ایران برای اعتماد سازی، و حل و فصل صلح آمیز اختلافات خود با همسایگان عرب گام های ملموس وعملی بردارد، فرصت های ایجاد ثبات در جهان عرب در حال توسعه، رشد خواهد کرد».