الریاض – بندره الشریده – وزارت امور خارجه عربستان سعودی از سفارت خانه های دیگر کشورها در این کشور برای حضور و مشارکت در اولین نمایشگاه بین المللی ریاض دعوت کرد. این نمایشگاه که اولین نمایشگاه تولیدات غیرنفتی کشور عربستان سعودی است با اشراف ملک عبدالله، پادشاه عربستان در روز یکشنبه و در مرکز همایش های بین المللی ریاض برپا خواهد شد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی علت دعوت از هیئت های دیپلماسی دیگر کشورها برای حضور در نمایشگاه را آشنایی با صنایع غیر نفتی عربستان، افزایش فرصت های صادرات، ارائه تسهیلاتی چون ضمانت های صادراتی و مشوق های صادرات و واردات تولیدات کشور عربستان به کشورهای شرکت کننده در این نمایشگاه دانست.

اقدامات وزارت امور خارجه عربستان سعودی ازجمله برپایی نشست اقتصادی آسیایی- عربی که دو هفته پیش در ریاض پایان یافت و همچنین برپایی نشست های اقتصادی و فرهنگی جوانان سعودی با هم دوره های خود در سراسر جهان، نشان از عزم جدی این وزارت خانه برای مشارکت فعال در جهت شناساندن موقعیت بازار عربستان و فرصت های سرمایه گذاری پیش روی سرمایه گذاران خارجی دارد.

از اهداف برپایی این نمایشگاه معرفی جدیدترین دستاوردها و فناوری های کشورهای عربی و خارجی حاضر در نمایشگاه به هیئت های دیپلماسی علاقمند به امور اقتصادی است. رایزنی و تبادل نظر با این شرکت ها به منظور امکان سنجی امضای قرارداد و یا دریافت نمایندگی در داخل عربستان و همچنین حمایت از اقتصاد ملی با اختصاص منابع مالی بیشتر در بخش توریسم و تبیین پیشرفت های اقتصادی و صنعتی را می توان از دیگر اهداف این نمایشگاه برشمرد.

مهندس اسامه الکردی مدیر اجرایی شرکت نمایشگاه های بین المللی و داخلی که مسئول برپایی نمایشگاه ها است اظهارداشت: «فعالیت های نمایشگاه بین المللی ریاض در کل کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است چرا که نمایشگاه بین المللی ریاض شباهتی با نمایشگاه های بین المللی دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بین المللی پاریس، قاهره و یا کره ندارد. این نمایشگاه به دنبال آن است تا بستری برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری تجاری در عربستان سعودی که می توان به سرمایه گذاران خارجی عرضه داشت را فراهم آورد.

وی در ادامه افزود: «این نمایشگاه که در روز یکشنبه افتتاح شد فرصتی برای مشارکت های تجاری و رفع موانع اقتصادی است و این مسئله قطعاً به سود اقتصاد کشور خواهد بود.»

وی همچنین تأکید کرد که این گردهمایی سطح تبادلات تجاری عربستان سعودی با کشورهای حاضر در نمایشگاه را افزایش داده و حجم مبادلات بازرگانی را همانند گذشته بالا خواهد برد.

مهندس ترکی در ادامه گفت که در این همکاری بزرگ اقتصادی بسیاری از شیوه های تبلیغی محصولات، صنایع و خدمات عرضه شده توسط دیگر کشورها ارائه می گردد که این فرایند باعث ایجاد تنوع و گوناگونی در بازار عربستان شده و حمایت از مصرف کننده را در پی دارد. از سوی دیگر موجب استحکام سلسله همکاری های بین المللی در زمینه های مختلف می شود و در نتیجه دیدارهای مستقیم و رودرویی که صورت می گیرد، آراء و دیدگاه های واردکنندگان و صادر کنندگان را بیشتر به هم نزدیک می کند.

در این نمایشگاه شرکت های و سازمان های دولتی مختلفی از سراسر جهان حضور دارند که از جمله می توان به مرکز توسعه صادرات کشور لیبی، شرکت نمایشگاه ها و صادرات کشور الجزائر، شرکت نمایشگاه ها و خدمات تجاری عراق، سازمان توسعه صادرات مراکش، شرکت بورکینافاسو، وزارت اقتصاد و دارایی کشورهای ساحل عاج، فلسطین، روسیه، مکزیک، پرو، فیلیپین، آلمان، نهادهای دولتی عربستان سعودی از جمله وزارت امور خارجه، وزارت صنعت و تجارت، سازمان سرمایه گذاری، اتاق بازرگانی و صنایع ریاض، اتاق های بازرگانی عربستان و تعدادی زیادی از شرکت ها، موسسات و بانک های داخلی اشاره کرد.