«اسفندیار رحیم مشایی»، رییس دفتر احمدی‌نژاد

«اسفندیار رحیم مشایی»، رییس دفتر احمدی‌نژاد

عضو کمیسیون صنایع مجلس ایران که تخلف ۴۰۰ میلیون دلاری در دولت محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور پیشین ایران، خبر داده بود، می‌گوید که دریافت‌کننده این اعتبار هنگفت از دولت از «دوستان نزدیک بابک زنجانی» بوده و از سوی «اسفندیار رحیم مشایی»، رییس دفتر احمدی‌نژاد «سفارش» شده بود.

موید حسینی صدر، نماینده و عضو کمیسیون صنایع مجلس، روز چهارشنبه، ۱۴ آبان، فاش کرد دولت احمدی‌نژاد «۴۰۰ میلیون دلار» برای وارد کردن قطعات هواپیمای مسافربری به یک فرد «اعتبار داده»، اما این قطعات «هیچ ‌گاه به کشور وارد نشده است.»

حسینی صدر همچنین دیروز پنج‌شنبه، ۱۵ آبان، در گفتگویی با روزنامه شرق چاپ تهران، درباره جزییات این «تخلف» گفت: «مستندات نشان از آن دارد که فرد بدهکار و متخلف از دوستان نزدیک بابک زنجانی است که با یکی از مسئولان دولت احمدی‌نژاد نیز روابط حسنه‌ای داشته و از سوی آقای مشایی سفارش شده است.»

به گفته حسینی صدر، این فرد در «دو سال» حدود ۴۰۰ میلیون دلار برای وارد کردن قطعات هواپیما دریافت کرده و هنوز این پول را در اختیار دارد و «هیچ قطعه» هواپیمایی نیز «وارد نکرده» است.

این نماینده مجلس پیشتر در روز چهارشنبه تاکید کرده بود که مستندات این« تخلف» و نام این فرد را در اختیار دارد. نماینده خوب تاکید کرد که پیگیری‌هایی در این زمینه را آغاز کرده و به این ترتیب تاکنون به سازمان بازرسی و بخش حراست وزارت راه نامه‌نگاری کرده تا در این زمینه ورود پیدا کنند و پیگیر ماجرا باشند.

حسینی صدر همچنین به ایلنا گفته بود: «ما در حال پیگیری پرونده اینگونه افراد هستیم که به بهانه تحریم در سال‌های اخیر شبکه رانت‌خواری به راه انداخته و سوءاستفاده کرده‌اند. یکی از وظایف مجلس مبارزه با فساد است و با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مصادیق فسادهای اقتصادی به‌شدت زیاد شده است ما نیز باید در این مورد پیگیری‌های بیشتری داشته باشیم.»

پیش از این نام اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر و یار نزدیک محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق، در دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مطرح شده بود.

رسانه‌های ایران از عنایت‌الله ریاحی، یکی از متهمان این اختلاس، به عنوان خواهرزاده آقای مشایی نام برده‌اند. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، نیز در آبان‌ماه سال ۹۰ تائید کرده بود که وی از بستگان آقای مشایی است.

روزنامه‌های جمهوری اسلامی، کیهان و تهران نیز در روز ۲۶ شهریور ۹۰ متن نامه اسفندیار رحیم مشایی خطاب به دو وزیر کابینه احمدی‌نژاد برای خرید سهام شرکت فولاد خوزستان وابسته به «گروه امیرمنصور آریا، عامل اصلی اختلاس ۳ هزار میلیارد تومانی» را به عنوان «سند دخالت مقامات دولتی» در این اختلاس منتشر کردند.