باراک اوباما رییس جمهور آمریکا - عکس از اسوشیتدپرس

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا – عکس از اسوشیتدپرس

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، روز پنج‌شنبه ۶ نوامبر، خبر داد باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، نامه‌ای محرمانه‌ به آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ در ماه گذشته نوشته بود.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده، اوباما در نیمه اکتبر امسال این نامه را ارسال کرد که در آن به شرح منافع مشترک در مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پرداخته است.

در این نامه هم در جهت تشدید همبستگی علیه داعش و هم برای تسریع در روند توافق هسته‌ای با ایران نوشته شده است. با این وجود اوباما در نامه خود به آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد، هرگونه همکاری در مقابله با داعش تا حد زیادی مشروط به دستیابی ایران به توافق جامع نهایی اتمی با قدرت‌های جهان است.

این نامه دست کم چهارمین نامه رییس جمهوری آمریکا به آیت‌الله علی خامنه‌ای از زمان ریاست جمهوری او در سال ۲۰۰۹ است. به گزارش وال استریت به نقل از منابع آگاه، متحدان آمریکا در منطقه از جمله اسراییل٬ امارات متحده عربی و عربستان سعودی در حریان این مکاتبات نبودند.

واکنش کاخ سفید به انتشار خبر نامه اوباما به آیت الله خامنه ای

در حالی که رییس مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که اعتقادی به حضور ایران در ائتلاف بین‌المللی علیه گروه خلافت اسلامی ندارد، سخنگوی کاخ سفید نیز اطمینان داده که سیاست واشینگتن در قبال ایران هیچ تغییری نکرده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به پرسشی درباره این نامه‌ از اظهار نظر خودداری کرد و گفت: «من در موقعیتی نیستم که درباره نامه‌نگاری‌های رییس جمهوری با هیچ یک از رهبران جهان صحبت کنم.»

ارنست افزود، او می‌تواند بگوید «سیاستی که رییس جمهوری و دولت او در قبال ایران اعلام کرده، تغییر نکرده است» و ایالات متحده «هیچ همکاری نظامی» با ایران در مبارزه علیه گروه خلافت اسلامی نخواهد داشت.

با این وجود، جان بینر٬ سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا٬ با ابراز بی اعتمادی به مقامات ایرانی گفت که فکر نمی‌کند که ایران باید در مبارزه با داعش دخیل شود. وی درباره نتیجه مذاکرات اتمی نیز ابراز تردید کرد.

غرب ایران را متهم می‌کند از فعالیت‌های اتمی خود اهداف تسلیحاتی دارد. ایران همواره این اتهام را رد کرده و گفته است برنامه‌ی اتمی‌اش صلح‌آمیز است.