زنان عربستان سعودی-الشرق الاوسط

ایمان الخطاف- دمام، شرق الاوسط — شورای اتاق های بازرگانی سعودی به عنوان یکی از بخش های مهم اقتصادی کشور جوایزی را برای تجلیل از زنان فعال در عرصه تجارت و بازرگانی راه اندازی کرده است.

خلود تمیمی، مدیر کمیته ملی زنان در شورای اتاقهای بازرگانی سعودی در گفتگو با الشرق الاوسط هدف اصلی از ارائه این جوایز را حمایت و ترغیب زنان فعال در عرصه تجارت و بازرگانی به ایفای نقش برجسته تر در اقتصادی عربستان سعودی دانست که این امر در راستای سیاستهای این کمیته قرار می گیرد.

وی گفت: این جوایز بر دستاورهای زنان در سه بخش تأکید می کند، زنان تاجر جوان برجسته، زنان تاجر برجسته و زنان تولید کننده.

جوایز زنان تاجر برجسته به هر زن کارآفرین که ۱۸ تا ۳۵ ساله باشد برای اجرای پروژه هایی در هر بخش بازرگانی اهدا می شود. براساس اظهارات برگزار کنندگان، این افراد باید تأثیرات ماندگاری روی منطقه خود یا در سطح ملی گذاشته باشند.

معیارهای انتخاب نامزدها برای بخش زنان تاجر برجسته دربرگیرنده ملاحظات سطح ریسک در پروژه نامزد شده، توانایی برای رهبری و استقلال در کار و پروژه هایی که از آنها با عناوینی چون خلاقانه و مبتکرانه یاد می شوند است.

در بخش زنان تولید کننده، جایزه به نامزدی اهدا می شود که منبع اصلی درآمد خانواده خود باشد و یا زنی که کار یا پروژه تجاریش تغییر قابل توجهی در استانداردهای زندگی خانواده اش داشته است. این نامزد باید از برنامه های آموزشی ویژه استفاده کرده و در فعالیتهای ارتقا تولید حضور داشته باشد.

پروژه هایی که برای هر سه جایزه نامزد می شوند باید بیش از یک سال از اجرایی شدن آنها گذشته باشد، به جز بخش زنان تاجر جوان برجسته که شرط فعالیت یک ساله پروژه را به مدیریت نامزد در پروژه مورد نظر محدود کرده است.

در عربستان چندین جوایز و ابتکار عمل برای زنان کارآفرین در نظرگرفته شده است. اما تمیمی مدعی است که این جوایز جدید، منحصر به فرد خواهند بود. وی در این رابطه گفت: هیچ جایزه ای در عربستان سعودی وجود ندارد که سه بخش ( زنان تاجر، زنان تاجر جوان و زنان تولید کننده) را دربرگرفته باشد و معمولا این بخش ها تاکنون به صورت موثر مورد توجه قرار نگرفته است.

وی اظهار داشت: همه نامزدها باید درخواستهای خود را به صورت الکترونیک ارائه کنند و هیچ برتری برای مناطق جغرافیایی خاصی در عربستان در نظر گرفته نشده است. تمیمی یادآور شد: ما بر تبلیغ لینک الکترونیک جوایز از طریق شورای اتاقهای بازرگانی سعودی تمرکز داریم و با مقامات مربوطه به صورت رسمی ارتباط برقرار می کنیم تا از حضور حداکثری زنان اطمینان حاصل کنیم.

اعضای شورا در هیات قضات حضور ندارند تا براساس اظهارات تمیمی بتوان از بی شائبه بودن اهدای جوایز اطمینان حاصل کرد.

راه اندازی این جوایز در شرایطی صورت می گیرد که بانک جهانی اخیرا ثروت زنان فعال در عرصه تجارت و بازرگانی عربستان سعودی را در بانکهای محلی حدود ۱۶ میلیارد دلار آمریکا تخمین زده که ۱۲ میلیارد دلار آن وجه نقد برآورد شده است.

بانک گیت هاوس مستقر در لندن که فعالیتهایی مطابق با شریعت داشته، اخیرا گزارشی منتشر کرده و طی آن اعلام کرده که حجم سرمایه ای که در اختیار زنان کشورهای حاشیه خلیج فارس است به ۳۰۰ میلیارد دلار می رسد و زنان سعودی یک سوم از کل این رقم را در اختیار دارند. این سرمایه ها دربرگیرنده سرمایه ها در شرکتهای خانوادگی، سرمایه های بخش املاک و مستغلات و سرمایه گذاری در حسابهای بانکی می شود.

نامزدهای دریافت این جایزه تا روز ۱۰ سپتامبر نهایی می شوند و نتایج آن در سال ۲۰۱۵ همزمان با دومین مجمع ملی اعلام خواهد شد.