آیت الله  علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق دیدار کرد - سایت رهبری ایران

آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی با نوری المالکی معاون رییس جمهور عراق دیدار کرد – سایت رهبری ایران

آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی امروز دوشنبه ۱۹ آبان با نوری المالکی معاون رییس‌جمهور عراق دیدار کرد و تلاش وی در جهت «حفظ ثبات و استقلال» عراق را خدماتی بزرگ توصیف کرد.

این دیدار تنها سه هفته پس از دیدار رهبر جمهوری اسلامی با حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، صورت می گیرد. آیت الله خامنه ای در دیدار با عبادی موضوع امنیت این کشور را از اهم موضوعات این کشور خوانده بود و خطاب به عبادی گفته بود: «ما در کنار شما هستیم و از دولت شما همانند دولت قبل با جدیت دفاع خواهیم کرد… شرایط پیچیده‌ منطقه به گونه‌ای است که امنیت کشورهای منطقه تفکیک پذیر نیست، ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران، امنیت عراق را به عنوان کشور برادر و همسایه و دارای ارتباطات گسترده، امنیت خود می‌داند.»

آیت الله خامنه در دیدار با عبادی از «خدمات بزرگ» نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق یاد کرد و گفته بود: «ما خدمات بزرگ آقای نوری مالکی را برای عراق و منطقه فراموش نخواهیم کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در دیدار امروز با المالکی از «جریان انتقال قدرت در عراق» تجلیل کرد و از آن به عنوان «کار بزرگی» یاد کرد که «برای جلوگیری از آشفتگی و بی‌ثباتی عراق» انجام شد.

در جریان تغییر و تحولات در دولت عراق، با وجود انتقادات شدیدی که المالکی را هدف گرفته بودند، وی ابتدا حاضر به کناره گیری از سمت نخست وزیری نبود اما با تشدید اختلافات درون عراق، ایران از نخست وزیری عبادی حمایت کرد.

دو طرف در این دیدار به مساله تروریسم در منطقه پرداختند و المالکی از همکاری ایران با عراق برای مقابله با تروریسم قدردانی کرد. وی گفت: «جمهوری اسلامی ایران همواره بیشترین مساعدت را به دولت و ملت عراق برای مقابله با تروریستها و عوامل بیگانه داشته است.»

این دیدار تنها پنج روز پس از آن صورت گرفت که روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال فاش کرد باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، نامه‌ای محرمانه‌ در خصوص لزوم همکاری ایران و آمریکا در مقابله با داعش به آیت الله علی خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی٬ در ماه گذشته نوشته بود.

در گزارش وال استریت ژورنال آمده بود، اوباما در نیمه اکتبر امسال این نامه را ارسال کرد که در آن به شرح منافع مشترک در مقابله با گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه پرداخته است.

در این نامه هم در جهت تشدید همبستگی علیه داعش و هم برای تسریع در روند توافق هسته‌ای با ایران نوشته شده است. با این وجود اوباما در نامه خود به آیت الله خامنه‌ای تاکید کرد، هرگونه همکاری در مقابله با داعش تا حد زیادی مشروط به دستیابی ایران به توافق جامع نهایی اتمی با قدرت‌های جهان است.

دولت عراق: ابوبکر بغدادی زخمی شده است

همزمان با دیدار المالکی با آیت الله خامنه ای، گزارش های دولت عراق و منابع مرتبط با آن حاکی از آن است که ابوبکر بغدادی،‌ رهبر گروه «حکومت اسلامی» در جریان حملات هوایی به شهر «قائم» زخمی شده است. در همین زمینه، ابو محمد عدنانی، سخنگوی رسمی داعش با انتشار متنی در توئیتر، از زخمی شدن ابوبکر بغدادی خبر داده است.

این درحالی است که، منابع پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، از این حمله یا پیامدهای آن ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

وزارت دفاع و وزارت کشور عراق در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کرده‌اند که رهبر گروه حکومت اسلامی زخمی شده است اما در این بیانیه توضیح بیشتری در این مورد ارائه نشده است.

با این حال یک مقام امنیتی در وزارت کشور عراق به آسوشیتدپرس گفته است که ابوبکر بغدادی، در جریان نشستی با یکی از گروه‌های شبه‌نظامی در شهر قائم در غرب استان انبار هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

به نظر می‌رسد،‌ حملات هوایی به رهبران گروه «حکومت اسلامی» در شهر قائم و بمباران خانه‌ای که برخی رهبران داعش در آن حضور داشته‌اند،‌ دلیل زخمی شدن ابوبکر بغدادی بوده است.