روزنامه های ترکیه یک روز پس از اعلام فیلترینگ یوتیوب - عکس از اسوشیتدپرس

روزنامه های ترکیه یک روز پس از اعلام فیلترینگ یوتیوب – عکس از اسوشیتدپرس

دوبی، رویترز – ترکیه از تصمیم خود برای فیلترینگ یوتیوب دفاع کرد. اقدام دولت ترکیه پس از آن صورت گرفت که فایل صوتی ضبط شده از جلسه مقام های ارشد دولتی در مورد طرح حمله احتمالی به خاک سوریه روی این وب سایت قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ترکیه، احمد داوود اوغلو، در مصاحبه ای با تلویزیون NTV، افشای این فایل صوتی را با «حمله به مرزهای ترکیه» برابر دانست. داوود اوغلو گفت، مدیریت جلسه با رئیس سازمان اطلاعات و دیگر مقام های نظامی و دیپلماتیک این کشور به منظور بررسی چگونگی پاسخ به تهدیدهای نیروهای اسلام گرا علیه قطعه ای از خاک ترکیه در سوریه، با او بوده است.

وزیر امور خارجه ترکیه روز پنجشنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد، بخش هایی از این فایل صوتی «دستکاری» شده است.

فایل صوتی افشا شده آخرین مورد از سری فایل هایی است که از سوی افراد ناشناس از ماه دسامبر سال گذشته میلادی تاکنون روی اینترنت قرار گرفته است که برخی از آن ها مربوط به تحقیقات پلیس و پرونده های محرمانه فساد در دولت بوده است.

انتشار این فایل ها نخست وزیر ترکیه رجب طیب اردوغان را در تنگای سختی قرار داد و باعث شد چهار وزیر کابینه او کناره گیری کنند. فایل صوتی اخیر در حالی منتشر می شود که ترکیه قرار است این هفته به استقبال انتخابات محلی برود؛ انتخاباتی که اردوغان به دنبال پیروزی در آن است و به گفته او خط پایانی خواهد بود برای تمام اتهاماتی که علیه دولت مطرح شده است.

اردوغان طرفداران فتح الله گولن، روحانی ساکن ایالات متحده در پلیس و دستگاه قضایی را عامل این افشاگری ها می داند که به دنبال تضعیف دولت هستند.

مسئولان شرکت مخابرات ترکیه روز پنجشنبه اعلام کردند دسترسی به یوتیوب را در این کشور بسته اند. همچنین طبق گفته های ناظران رسانه ای ترکیه، دولت این کشور برای عدم پوشش اخبار مربوط به افشای این فایل صوتی، دستوری موقتی صادر کرده است.

پس از آن که دولت ترکیه تهدیدهایی از سوی نیروهای اسلام گرا مبنی بر حمله به آرامگاه سلمیان شاه (پدربزرگ عثمان غازی موسس دولت عثمانی) دریافت کرد، مقام های ارشد این کشور جلسه ای تشکیل دادند تا در مورد عکس العمل دولت در قبال این حمله احتمالی تبادل نظر کنند.

فضای یک هکتاری این آرامگاه در کنار رود فرات از سال ۱۹۲۱ طبق قراردادی بین ترکیه و فرانسه به عنوان خاک سرزمینی ترکیه شناسایی شده است. سوریه در آن زمان تحت کنترل دولت استعماری فرانسه بود. این قرارداد پس از آن از سوی دولت سوریه نیز به رسمیت شناخته شد.

اردوغان روز پنجشنبه در سخنرانی انتخاباتی خود در دیاربکر به اقدام اخیر در انتشار گفت و گوی محرمانه مقام های ارشد دولت حمله کرد و آن را «غیراخلاقی، کثیف و حقیرانه» خواند. او قول داد عاملان این اقدام را به دست قانون بسپرد. او گفت، «آن ها را در سوراخ هایی که در آن ها پنهان شده اند، تعقیب خواهیم کرد.»

اردوغان از ماه دسامبر، یعنی زمانی که نتیجه تحقیقات مربوط به فساد دولتی در ترکیه به صحنه عمومی این کشور رخنه کرد، تحت شدیدترین حمله ها بوده است. او در تلافی این مسئله دست به تصفیه ده ها دادستان و هزاران نیروی پلیس زد.

اردوغان همچنین محدودیت هایی بر فعالیت رسانه ها اعمال کرد. اکنون فیلترینگ یوتیوب پس از اقدام مشابه هفته گذشته در مورد توئیتر رخ داده است. دولت اعلام کرده بخشی از این فایل صوتی مونتاژ شده است.

بایرام بالچی، پژوهشگر میهمان در بنیاد کارنگی واشنگتن در پاسخ به سوال ما از طریق ایمیل گفت: «ماجرای رسوایی فساد دولتی برای برکناری اردوغان کافی نبود، بنابراین مخالفان اکنون بخشی از اسرار مملکتی را افشا کرده اند. من در مورد صحت همه آنچه می بینیم و می شنویم اطمینان ندارم. نزاع کنونی از سمت دو طرف در واقع نزاع برای بقاست.»

مقام های اتحادیه اروپا که پیش از این فیلترینگ توئیتر توسط دولت ترکیه را محکوم کرده بودند بار دیگر محدودیت های اعمال شده علیه یوتیوب را نیز محکوم کردند. نیلی کروئس، معاون رئیس کمیسیون اروپایی، در پستی در توئیتر این اقدام ترکیه را «حرکتی ناامیدکننده و ناراحت کننده» خواند.

مری هارف، یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه در کنفرانس مطبوعاتی از اظهارنظر راجع به محتوای فایل صوتی افشا شده خودداری کرد.

جیمز جفری، سفیر پیشین ایالات متحده در ترکیه و یکی از پژوهشگران فعلی مؤسسه سیاست خاور نزدیک واشنگتن در این باره گفت: «دولت ترکیه با اعمال محدودیت علیه شبکه های اجتماعی ریسک منزوی شدن در عرصه اقتصاد جهانی را به جان خریده است. موفقیت ترکیه تا به امروز به خاطر ورود به اقتصاد جهانی بوده است.»

دولت اردوغان چند روز پیش از انتخابات محلی ترکیه به منظور حفاظت از آرامگاه سلیمان شاه، سوریه را به اقدام نظامی تهدید می کند، در حالی که همزمان مشغول حمایت از مخالفان دولت اسد نیز هست. ترکیه پیش از این در ۲۳ مارس نیز یک هواپیمای نظامی سوری را مورد هدف قرار داده بود.

ترکیه اعلام کرده است این هواپیما حریم هوایی این کشور را نقض کرده بود.

در حالی که اردوغان متعهد شده است از منافع ترکیه دفاع کند، رقبای سیاسی او را متهم می کنند که با دست زدن به این اقدامات به دنبال موقعیتی است که افکار عمومی را از توجه به رسوایی فساد در دولت خود منحرف کند.