شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل

شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل

اغلب رسانه ها در ایران درخواست شیمون پرز (شمعون پرس) رئیس جمهور اسرائیل برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهور ایران را بیش از آنکه درخواست دیپلماتیک واقعی برای ملاقات بدانند، مانوری سیاسی در سایه تحولات اخیر در روابط ایران و غرب برشمردند.

روزنامه های اسرائیل از جمله یدیعوت آحارونوت و تایمز اسرائیل امروز اعلام کردند رئیس جمهور اسرائیل خواستار دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران شده است.

روزنامه یدیعوت آحارونوت امروز نوشت: «شیمون پرز» روز یکشنبه گفته است برای دیدار با «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران آمادگی دارد. پرز که در کنفرانس «تجارت جهان» صحبت می‌کرد، گفته است: من حاضرم با روحانی دیدار کنم. من با کسی دشمنی ندارم. ما ایران را دشمن به حساب نمی‌آوریم. مخاصمه کنونی یک موضوع شخصی نیست، بلکه برآمده از سیاست‌هاست. زمانی هم بود که ما نمی‌خواستیم با (یاسر) عرفات، دیدار کنیم، اما زمانی که او سیاست‌های خود را تغییر داد، ما هم گفتیم «چراکه نه؟». ما به دنبال صلح هستیم و معتقدم هدف ما این است که دشمنان را به دوستان تبدیل کنیم. پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی هم گفته بود برای گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ایران آمادگی دارد.»

به نوشته وبسایت دولت بهار، ابراز تمایل شیمون پرز برای دیدار با حسن روحانی در شرایطی انجام گرفته است که در سوابق وی مواضعی بسیار تند علیه رئیس جمهور سابق جمهوری اسلامی ایران مشاهده می شود.

پرز در ۲ مهر ۱۳۸۹ در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز آمریکا درباره محمود احمدی نژاد گفته بود: «ما باید وضعیتی به وجود بیاوریم که در آن، بودن با احمدی نژاد به یک ننگ تبدیل شود. او یک دیکتاتور است. او یک قاتل است. او یک تروریست است… او تقریبا به عنوان یک قهرمان فرهنگی پذیرفته شده است. چنین وضعیتی مایه شرمساری است. ما باید ارزشهایمان را تقویت کنیم. باید اهمیت شرمسار بودن را برگردانیم.»

از سوی دیگر به نوشته وبسایت تابناک، “تحلیلگران بر این باورند ‌که پرز تلاش دارد با ایجاد یک دوگانگی در کنار نتانیاهو، در راستای جلب افکار عمومی در ایران و ایجاد فاصله میان مردم و حاکمیت عمل کند؛ جالب اینکه این بار نیز وی آشکارا همین رویکرد را در پیش گرفته، زیرا پس از بیان اظهارات ظاهراً مسالمت جویانه فوق، بار دیگر‌‌ همان خواسته‌های نامشروع همیشگی رژیم اسرائیل را ـ تنها با بیانی متفاوت ـ مطرح کرده است.”

همچنین وبسایت روزنامه تندروی جوان در تحلیلی از درخواست پرز برای دیدار با روحانی نوشته است: “طبیعی است که رژیم صهیونیستی همواره با بحران هویت و مشروعیت در منطقه مواجه بوده است و به هر شکل به دنبال بازسازی چهره خود است. اسراییل در حال حاضر بحران هویت و مشروعیت خود را نه در حوزه اسلامی و دینی بلکه در حوزه عربی می بیند و بر این تصور است که بحران کنونی اش سرزمین و خاک است. این همان اشتباهی است که آدرس های غلط به پرز داده است.”

جوان آنلاین همچنین می نویسد: “از سوی دیگر نوع رفتار و موضع گیری دولت جدید ایران باعث شده تا پرز جایی برای خود و تل آویو باز ببیند. تماس تلفنی روسای جمهور ایران و آمریکا و همچنین توافق اولیه ژنو این حس را به پرز منتقل کرده که شاید این دوره یکی از همان زمان هایی باشد که شن های روان سیاست در منطقه در حال جابجایی است.”