مذاکرات هسته ای

مذاکرات هسته ای

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامگاه پنجشنبه، ۳ مهر در نیویورک با جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده، و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵، دیدار و گفت‌وگو کرد.

هدف از این دیدار «ارزیابی روند پیشرفت مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵» اعلام شده است.

به گفته عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران، در راستای این دیدارو با همین محوریت، احتمالا ظریف امروز جمعه، ۴ مهر، دیداری با همتاهای اروپایی خود از کشور های آلمان، فرانسه خواهد داشت.

ایران و گروه ۱+۵ این دوره مذاکرات را از ۱۰ روز پیش در نیویورک آغاز کردند و چندین دیدار دوجانبه و چندجانبه در این چارچوب انجام شده است.

آمریکا: ایران ۵۰ درصد سانتریفیوژها را حفظ کند

این در مذاکرات در حالی پیگیری می شود که آسوشیتدپرس در تازه ترین گزارش خود فاش کرده، آمریکا در مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ پیشنهاد داده است که ایران نیمی از سانتریفیوژهای فعلی خود را حفظ کند. هنوز جزییات بیشتری از پیشنهاد آمریکا منتشر نشده است.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از «دیپلمات ها» خبر داد، پیشنهاد آمریکا به ایران اجازه می دهد نیمی از سانتریفیوژها را حفظ کند و نیم دیگر که می تواند به رسیدن این کشور به سلاح اتمی کمک کند را برچیند.

این پیشنهاد که دیشب فاش شد در واقع برای حل اختلافات دو طرف در مذاکرات اخیر اتمی بود. مقامات ایرانی و غربی تعداد سانتریفیوژهای فعال در ایران را از عمده موارد مورد اختلاف دو طرف عنوان کرده بودند.

خوش بینی آمریکایی و تردید ایرانی

همزمان با این خبر، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده و از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا، روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با بخش فارسی “صدای آمریکا” از «پیشرفت در مذاکره هسته‌ای با ایران» خبر داد و تاکید کرد مذاکرات فنی هنوز ادامه دارد.

شرمن خاطرنشان کرد، «یک موقعیت تاریخی» وجود دارد و «این برعهده هر دو کشور است که از این موقعیت استفاده کنند.»

وی افزود: «برای این کار به حمایت جامعه جهانی نیاز داریم. هر کدام ما باید در نحوه تعامل مان با طرف مقابل تغییراتی بدهیم. ما اهداف ساده ای داریم. کل مجموعه ۱+۵ اهداف ساده‌ای دارند. یعنی مجموعه‌ای که تحت هدایت کاترین اشتون مذاکرات را بر عهده دارد. ما می‌خواهیم اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح اتمی دست نخواهد یافت و رهبر ایران در فتوای خود گفته ایران هیچگاه به دنبال سلاح اتمی نبوده است.»

سخنان خوش بینانه شرمن لزوما بیان کننده نظر مقامات ایرانی نیست. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در مورد مذاکرات هسته ای می گوید:«دو طرف در مسایل کلیدی هنوز نتوانسته اند به راه حل های مورد قبول برسند.»

عراقچی گفت: «مذاکرات هسته ای به نقطه نفس گیری رسیده است و دو طرف وارد بسیاری از جزییات شده اند.امیدوار بودیم در فرصت برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل مذاکرات هسته ای پیشرفت داشته باشد اما این اتفاق هنوز نیفتاده است.»