دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا - آژانس خبری اروپایی

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا – آژانس خبری اروپایی

نخست وزیر بریتانیا تلاش دارد نمایندگان مجلس عوام بریتانیا را راضی کند مجوز حضور این کشور در جنگ علیه دولت اسلامی در عراق را به کابینه وی بدهند؛ وی در سخنان خود تاکید کرد ایران نیز در مبارزه بین‌المللی با این گروه نقش دارد.

امروز جمعه، ۴ مهر، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، با حضور در جلسه مجلس عوام این کشور، لایحه مجوز شرکت در عملیات هوایی علیه مواضع نیروهای داعش موسوم به دولت اسلامی، در عراق را برای نمایندگان شرح داد و خواستار تصویب آن شد. وی تاکید کرد این عملیات به سوریه کشیده نخواهد شد.

کامرون در سخنان خود تاکید کرد: «داعش تهدیدی علیه امنیت ملی بریتانیا است و شرکت بریتانیا در این عملیات به نفع این کشور خواهد بود.» وی گفت: این گروه به مراتب خشن تر از گروه های تروریستی دیگر است و ما خشونت این گروه را محکوم می کنیم. این ها میلیاردها دلار پشتوانه مالی دارند و به سلاح های مدرن دسترسی دارند.»

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد، داعش «تهدیدی در آن سوی جهان» نیست. وی گفت: «شاید این عملیات هوایی سال ها طول بکشد اما ما آماده این رویارویی هستیم و به همین خاطر است که بر اهمیت ائتلاف با کشورهای عربی علیه داعش تاکید می کنیم. شاید این عملیات تا سه سال به طول انجامد.»

وی با اشاره به آن که داعش از دین اسلام برای منافع خود سواستفاده کرده گفت: «این حکایت اسلامگرایان افراطی است که از اسلام سواستفاده می کنند و مسلمانان باید دین خود را از افراطیون پس بگیرند.»

نخست وزیر بریتانیا در تشریح تصمیم کابینه برای اعمال عملیات نظامی تنها در عراق و نه در سوریه گفت: «شرایط در سوریه متفاوت است. درگیری ها در این کشور به جنگ داخلی کشیده شده است و درگیری های سه سال گذشته علیه دیکتاتوری بشار اسد بوده است.»

کامرون تصریح کرد، اما در عراق «این نیروهای امنیتی عراق هستند که باید خلافت اسلامی را نابود کنند. بریتانیا میتواند به آنها کمک کند.»

به گفته کامرون بریتانیا و آمریکا برای مبارزه با داعش در منطقه به همکاری ایران و عربستان سعودی هم نیاز دارند. وی خاطرنشان کرد: «در ۳۵ سال گذشته، من اولین نخست وزیری بودم که با یک رییس جمهور ایرانی ملاقات و گفتگو کردم.»

وی تاکید کرد: «به نظر من ایران هم در عملیات مقابله با داعش نقشی دارد و در ملاقات با رییس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، در این مورد گفتگو شد.»

کامرون نخست وزیر یک کابینه ائتلافی متشکل از حزب محافظه‌کار و حزب لیبرال دموکرات است. حزب کارگر، حزب اصلی مخالف دولت در پارلمان است. اد میلیبند و نیک کلگ، رهبران احزاب کارگر و لیبرال دموکرات پیشاپیش از لایحه ارائه شده در روز جمعه حمایت کرده‌اند اما این احتمال منتفی نیست که برخی از نمایندگان به این لایحه رای منفی بدهند.