حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود ظاهر شد.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در اولین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود ظاهر شد.

حسن روحانی اعلام کرد مقدمات مذاکرات هسته ای ایران آماده شده است و تهران برای گفت‌وگوی جدی با دنیا آماده‌است.

رییس جمهوری ایران حسن روحانی‌ سه شنبه شب در اولین گفتگوی تلویزیونی خود پس از آغاز به کار دولتش مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ بر سر برنامه اتمی این کشور سخن گفت.

روحانی گفت: «۵+۱ از ما خواسته که مذاکرات را آغاز کنیم و من به عنوان اولین قدم مشخص کردم که وزارت امور خارجه مسئول مذاکره‌کننده با ۵+۱ است. در واقع ما مقدمات این مذاکرات را آماده کردیم و برای گفت‌وگوی جدی با دنیا آماده‌ایم.»

در راستای بهبود روند مذاکرات هسته ای ایران، ‌وزیر امور خارجه این کشور، محمد جواد ظریف ‌در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ‌با کاترین اشتون، ‌مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا و نیز نماینده گروه ۵+۱ دیدار خواهد کرد.

رئیس دولت یازدهم خاطرنشان کرد نسبت به نتیجه مذاکره با جامعه بین المللی خوشبین است و افزود: « بر اساس حقوق خود طبق مقررات بین‌المللی و ان‌.پی‌.تی عمل می‌کنیم و هیچ کس نمی‌تواند ملت ایران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند.»

روحانی تاکید کرد:‌ «اگر طرف مقابل اراده جدی داشته باشد مسئله هسته ای در یک زمان نه چندان بلندمدت قابل حل و فصل خواهد بود.»

کشورهای غربی به هدف برنامه اتمی ایران با دیده تردید می نگرند. با این وجود تهران می گوید هدف این برنامه، صلح آمیز است؛ تولید انرژی و رسیدن به دستاوردهای پزشکی از جمله هدف های برنامه هسته ای ایران ذکر می شوند.

رئیس جمهور ایران تاکید کرد: «در مسئله هسته ای باید پایان بازی، نتیجه هم برد ـ برد باشد و نتیجه برد ـ باخت معنا ندارد.»

روحانی، که پیشتر رئیس تیم هسته‌ای و مذاکره‌کننده ارشد ایران با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود، افزود: «طبیعی است کسی که بازنده باشد تحمل نمی‌کند و کار را ادامه نمی‌دهد. پس برای ادامه کار و برای بازی برد برد آمده‌ایم که شروع کار در نیویورک خواهد بود و وزیر خارجه ملاقات‌هایی را با وزرای مربوطه خواهد داشت و بنده هم ملاقات‌هایی را با برخی وزرای گروه پنج به علاوه یک که درخواست داده‌اند، خواهم داشت.»

وی در ادامه خطاب به جامعه جهانی گفت: «اما دنیا کاملاً باید بداند این دوره زمانی برای حل و فصل مسائل هسته ای نامحدود نخواهد بود ما یک دوره زمانی مشخصی داریم از این دوره زمانی و از این فرصتی که ملت ما در این انتخابات بوجود آورده اند، دنیا هم باید استفاده کند، ما هم از این فرصت استفاده می کنیم.»