دیدار پوتین با ولید العلم در شهر سوچی روسیه - عکس از رویترز

دیدار پوتین با ولید العلم در شهر سوچی روسیه – عکس از رویترز

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به منظور بررسی تحولات بحران سوریه و نیز طرح جدید فرستاده سازمان ملل به دمشق، با ولید المعلم وزیرخارجه سوریه دیدار کرده است.

این دیدار که در شهر سوچی روسیه برگزار شد، نخستین دیدار بین پوتین و معلم پس از آغاز بحران و درگیری ها در سوریه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری ها، در این دیدار برقراری آتش‌بس در چندین نقطه از سوریه و امکان حمایت روسیه از نظام بشار اسد در مبارزه با تروریسم مورد بحث قرار گرفت.

پس از این دیدار ولید المعلم به خبرگزاری‌های رسمی روسیه گفت که دیدارش با پوتین بسیار سازنده بوده است.

یک مقام مسئول سوری که خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: پوتین به محض ورود معلم با وی دیدار کرد و این دیدار اهمیت زیادی داشت. همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در دیدار پوتین و معلم شرکت داشت.

وزیر خارجه روسیه پس از دیدار با همتای سوری‌اش گفت: «دو کشور طرح فرستاده سازمان ملل به سوریه را درباره توقف درگیری‌های در مناطقی از دمشق از جمله حلب تایید می‌کند و مسکو آماده مذاکرات سوری برای حل بحران است.»

پیشتر مسئولان روس اعلام کرده بودند که مسکو قصد دارد پیشنهاد میزبانی برای مذاکرات صلح جدید میان نظام سوریه و گروه‌های مخالف را بدهد.

کاخ کرملین هدف اصلی روسیه را احیای گفت‌وگوهای صلح میان رهبری دولت سوریه و بخش‌هایی از شورشیان مسلح اعلام کرده که در حال مبارزه برای سرنگونی دولت بشار اسد هستند.

استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه اواسط نوامبر در گفت‌وگو با روزنامه اسپانیایی موندو گفته بود: «پس از گذشت سه سال و نیم از جنگ و خونریزی در سوریه ما نیاز به ساختار جدیدی داریم. من با تمامی طرف‌های ذی‌ربط بحث و گفت‌وگو کرده‌ام و همگان چه در دمشق و چه در واشنگتن، مسکو، تهران، پاریس یا آنکارا معتقدند که بحران سوریه راهکار نظامی ندارد و باید خود سوری‌ها آن را از طریق ساختاری سیاسی که بر آن توافق شود حل کنند تا جنگی که موجب کشته شدن حدود ۲۲۰ هزار تن و چه بسا بیشتر شده است، پایان یابد.»

این دیپلمات ارشد ایتالیایی که پس از کوفی عنان و اخضر الابراهیمی از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت یافته تا راهکاری برای برون رفت سوریه از بحران بیابد، درباره طرحش گفت : این یک راهکار جدید برای جلوگیری از گسترش دامنه خشونت است.

دی میستورا چندی پیش در دومین سفر خود به دمشق طرح توقف عملیات جنگی در شهر حلب را به منظور برقراری آتش بس و سپس دستیابی به توافقی میان طرف های درگیر برای پایان بحران ۴۵ ماهه در سوریه ارائه کرد که در صورت عملی شدن می تواند مبنائی برای پایان جنگ و درگیری در سایر مناطق سوریه قرار گیرد.

بنابر آمار سازمان ملل متحد از آغاز درگیری ها میان دولت سوریه و مخالفان شبه نظامی این کشور تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر کشته و میلیون ها نفر دیگر آواره شده اند.