حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش علیه این گروه ادامه دارد - عکس از رویترز

حملات هوایی آمریکا و متحدانش در ائتلاف ضد داعش علیه این گروه ادامه دارد – عکس از رویترز

مقامات آمریکا اعلام کرده اند وزیران امور خارجه ۶۰ کشور عضو ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه گروه داعش، سوم دسامبر (۱۲ آذر) در بروکسل پایتخت بلژیک دیدار خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، قرار است در این نشست که به ریاست جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا برگزار می شود، پیشرفت های به دست آمده در مبارزات علیه داعش بررسی و درباره چگونگی همکاری های آینده اعضای این ائتلاف در زمینه سیاسی مذاکره شود.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در سپتامبر سال جاری میلادی برای اولین بار اجازه انجام حملات هوایی آمریکا در سوریه و حملات بیشتر در عراق را برای مبارزه با افزایش اقدامات شبه‌نظامیان داعش صادر کرد.

علاوه بر آمریکا، کشورهای استرالیا، انگلیس، کانادا، و فرانسه نیز در حملات هوایی به اهداف متعلق به داعش در عراق مشارکت دارند. فرماندهی مرکزی آمریکا نیز اعلام کرده است کشورهای عربستان، قطر، اردن، بحرین و امارات در حملات هوایی به مواضع نیروهای داعش در سوریه مشارکت داشته یا به اجرای این حملات کمک کرده اند.

پیش از این نیز در ماه اکتبر، فرماندهان ارشد نظامی آمریکا و متحدانش در جنگ با گروه داعش، برای هم فکری درباره مقابله با این گروه در واشنگتن گرد هم آمده بودند.

با گذشت بیش از سه ماه از آغاز حملات هوایی به رهبری آمریکا، نیروهای نظامی عراق و شبه‌نظامیان کرد، هنوز نتوانسته اند جلوی پیشروی نظامی داعش را بگیرند.

علیرغم حملات این نیروها، داعش توانسته است نزدیک به نیمی از شهر کوبانی در سوریه و بخش بزرگی از استان انبار عراق را در تصرف خود بگیرد.

آقای اوباما در جلسه ماه اکتبر ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت استان انبار عراق، یک “عملیات طولانی مدت” علیه این گروه را پیش بینی کرد.

او گفت هدف آمریکا و متحدانش نابودی گروه دولت اسلامی است تا دیگر تهدیدی برای منطقه یا جهان نباشد.

مقامات آمریکایی می‌گویند حدود ۱۴۰۰ پرسنل این کشور در عراق حضور دارند که هزینه هر روز ماموریت آنان بیش از هفت و نیم میلیون دلار ارزیابی می‌شود. از زمان آغاز حملات هوایی علیه دولت اسلامی در ماه اوت، آمریکا حدود ۴۲۴ میلیون دلار در این زمینه هزینه کرده است.

دولت ترکیه هنوز اجازه استفاده نیروهای آمریکایی از پایگاه هوایی اینجیرلیک را برای حملات علیه داعش نداده، اما آن طور که وزیر خارجه این کشور گفته، این کشور با آمریکا برای آموزش مخالفان میانه‌روی سوری به توافق رسیده است.