نوری المالکی نخست وزیر عراق - عکس از آسوشیتد پرس

نوری المالکی نخست سابق وزیر عراق – عکس از آسوشیتد پرس

بغداد – حمزه مصطفی- الشرق الاوسط: نوری مالکی نخست وزیر سابق عراق طوری رفتار می کند که گویی هنوز نخست وزیر است، چرا که وی روز چهارشنبه حیدر عبادی نخست وزیر کنونی را به عدم پذیرش به گفته وی «پیش شرط های» تشکیل کابینه جدید فراخواند.

بنا بر بیانیه صادره از سوی دفتر مالکی وی در جریان دیدار با ماتیو رینتسی نخست وزیر ایتالیا گفت «دموکراسی در عراق با وجود نوپا بودن، در حال پیشرفت است و هرچقدر هم درخصوص موضوعات گوناگون اختلاف نظر داشته باشیم، ولی این اختلافات را به شیوه دموکراتیک حل و فصل خواهیم کرد.» وی افزود در هر جایگاه و مقامی که باشد از دولت جدید حمایت می کند.

از سوی دیگر مالکی در سخنرانی هفتگی خود اظهار داشت «گذاشتن پیش شرط قبل از تشکیل کابینه به روند سیاسی آسیب خواهد زد و اینکه حیدر عبادی باید به کار خود ادامه داده و زیر بار این شروط نرود.» مالکی افزود: «اکنون گفتگوها در خصوص تشکیل کابینه جدید جریان دارد. اوضاع عمومی نیز بر تسریع روند تشکیل کابینه تاکید دارد. دولت جدید باید ضمن برخورداری از پایگاه گسترده مردمی کلیه مؤلفه های سیاسی در آن مشارکت کنند.»

به گفته مالکی «دولت آینده باید اصل درستکاری را در معرفی وزرا درپیش گرفته و از روش دولت سابق در معرفی وزیران ناشایسته استفاده نکند، چرا که در این صورت نخست وزیر نیز مجبور به پذیرفتن این افراد به دلیل کمبود وقت و پایان مهلت قانونی شد.»

مالکی گفت: «تشکیل دولت جدید باید منافع عراقی ها را تامین و منجر به ثبات کشور شود. در دولت جدید نباید افرادی شرکت کنند که به یکپارچگی عراق باور ندارند یا وابستگی به خارج داشته باشند. عبادی نباید شروط تحمیلی از سوی فراکسیون های سیاسی را بپذیرد و این شرط ها را به بعد از تشکیل کابینه موکول کند چرا که مهلت قانونی در شرف اتمام است.»

پند و اندرز مالکی به عبادی در صورت «روبرو شدن با مطالبات و چالش ها و باج گیری» این است که «فورا به تشکیل دولت اکثریت سیاسی مبادرت بورزد.»

مالکی پیشتر نیز بارها خواسته خود درباره تشکیل دولت اکثریت سیاسی را تکرار کرده بود، چرا که به گفته وی دولت های توافقی در طی سال های گذشته منجر به بحران های سیاسی شده است.

از سوی دیگر عصام عبیدی یکی از سران «ائتلاف همپیمانی عراق» (فراکسیون سنی پارلمان عراق) در گفتگو با الشرق الاوسط نخست وزیر سابق را به «دست کشیدن از دادن پند و اندرزهای بودار به حیدر عبادی» فراخواند. به گفته عبادی «نصیحت های مالکی دارای تاثیر منفی است، چرا که تجارب وی با همگی ناخوشایند و منفی است.» وی در ادامه خاطر نشان کرد: «اظهارات مالکی همواره باعث ایجاد گسست شده است نه وحدت. وی جز وارد کردن اتهام و دامن زدن به کینه جویی چیز دیگری ندارد و درصدد نقل این خصوصیات به عبادی است. همگی امیدواریم که عبادی ضمن عدم توجه به اظهارات مالکی از فرصت پیش آمده استفاده کند. مالکی موفقیت عبادی را نمی خواهد.»

عبیدی افزود: «ما به اظهارات تفرقه گرایانه مالکی عادت کرده ایم همچنان که آمریکایی ها به سخنان وحدت گرایانه رئیس جمهور آمریکا خو گرفته اند.»