برخورد با بدحجابی در ایران

برخورد با بدحجابی در ایران

وزیر کشور ایران به تازگی از تشکیل کارگروه ویژه برای پیگیری مسئله “حجاب و عفاف” و “امر به معروف و نهی از منکر” خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا در این زمینه به نقل از عبدالرضا رحمانی، وزیر کشور ایران در روز پنج شنبه ۱۱ اردیبهشت نوشت: « سال ۹۳ به دنبال آن هستیم تا بحث عفاف و حجاب را به عنوان یکی از دستورات مهم و همچنین بحث امر به معروف و نهی از منکر را با تشکیل کارگروه ویژه‌ای در دستور کار قرار دهیم.»

رحمانی فضلی گفت: « براین اساس مقرر شده نشستی با اهل فرهنگ و افرادی که دارای اندیشه‌های نو و تجربیاتی در این زمینه هستند داشته باشیم و با یک حرکت جمعی و همکاری همه دستگاه‌ها مباحث عفاف و حجاب و امر به معروف و نهی از منکر را اجرایی کنیم.»

صحبت های وزیر کشور کابینه روحانی اشاره به ورود دولت به موضوع حجاب دارد و خبر از آن می دهد که دولت روحانی همگام و هماهنگ با سایر دستگاه ها مسئله “حجاب” در این کشور را پیگیری می کنند، اما در این خبر جزییات بیشتری در مورد دخالت دولت آورده نشده است.

بحث حجاب موضوع جدیدی در ایران نیست و روزانه در سطح شهرهای بزرگ دیده می شود که افرادی به دلیل چیزی که “عدم رعایت حجاب اسلامی” خوانده می شود، از پلیس ایران تذکر می گیرند و یا بعضا دستگیر می شوند. پیش از این، دولت های قبلی ایران تلاش داشتند تا پای دولت را به مسئله حجاب نکشند و خود را از مواضع نیروی انتظامی یا همان پلیس این کشور مبرا بدارند.

حسن روحانی رییس جمهور ایران در ۱۷ مهر سال ۹۲ در جمع نیروهای پلیس این کشور گفت: « تذکر در مورد مسئله حجاب باید در مدارس، دانشگاه ها و حوزه های علمیه انجام شود و تذکر پلیس آخرین مرحله است. پلیس و دولت نباید خود را معلم و مردم را دانش آموز بدانند .» وی در صحبت های خود وظیفه پلیس را برقراری نظم و امنیت معرفی کرده بود.

فاضل میبدی، استاد حوزه علمیه قم و از چهره های اصلاح طلب، درمورد بحث حجاب و عفاف که اخیرا طرح شده به شرق پارسی گفت: «بحث حجاب و عفاف از مسائل مهم دینی و شرعی مسلمانان است، اما در سال های پس از انقلاب به مسائل سیاسی کشانده شده و از مسیر اصلی خود منحرف شد. در دوره دولت احمدی نژاد ما شاهد شکل گیری گشت ارشاد بودیم که تبعات زیادی برای مردم به همراه داشت و هدف آن که امنیت ‏اجتماعی و اخلاقی بود نتوانست امنیتی برای اخلاق جامعه بیاورد. چرا که اصولا با رفتارهای پلیسی هیچ فردی دارای امنیت اخلاقی نمی شود.»

حسن روحانی پیش از این نیز در سخنرانی های انتخاباتی خود گفته بود: «عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان‌های عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم.»

وی همچنین گفته بود: «به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخص‌های زیادی دارد. کما این‌که می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند.»

می توان معروف ترین جمله و شعار انتخاباتی حسن روحانی را در زمینه حجاب این دانست که «کاری می کنم دختران احساس امنیت کنند. نخواهم گذاشت ماموری بی نام و نشان از کسی سوال کند. دختران جامعه خود حافظ حجاب و عفاف خود هستند.»

فاضل میبدی با اشاره به صحبت های روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی گفت: «باید به این نکته توجه داشت که ارشاد جامعه فقط از طریق رفتار فرهنگی صورت می گیرد. ورود دولت در چنین برنامه هایی باید با دقت و ظرافت خاصی همراه باشد، اما با وجود تندروهایی که اخلاق را پایمال می کنند و در این چند وقت ما شاهد رفتارهای آنان بودیم طرح عفاف و حجاب باید با گفتمانی خاص و با توجه به تجربیات گذشته همراه باشد.»

به گفته این استاد حوزه علمیه قم «با توجه به فصل سوم قانون اساسی، تمام تلاش دولت باید پیگیری حقوق مردم باشد و رسیدگی به برخورد ها با وضعیت حجاب در کشور به یکی از مطالبات مردم تبدیل شده است.»

موضوع حجاب از ابتدای انقلاب ۵۷ ایران همواره مطرح بوده و زنان، کوتاه زمانی بعد از انقلاب از سوی حکومت ملزم به پوشیدن حجاب اسلامی شدند. اما مقابله با آنچه بدحجابی زنان نامیده می شود، در سال های اخیر در چارچوب “طرح جامع گسترش فرهنگ حجاب و عفاف” و راه اندازی «گشت ارشاد» در دولت نهم شدت گرفت و ستاد اجرای این طرح نیز در وزارت کشور تشکیل شد.

طرح امنیت اخلاقی از سال ۸۶ با ابلاغ محمود احمدی نژاد، رییس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی آغاز شده است. البته احمدی‌نژاد بعدها چند بار به انتقاد از این طرح پرداخت و آن را مربوط به دولت خود ندانست.

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، این طرح شامل محورهای مختلفی می‌شود که از برخورد نیروی انتظامی با افراد “بدحجاب” گرفته تا تلاش برای “بالا بردن فرهنگ عفاف” توسط سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را در بر می‌گیرد.

با وجود انتقادهایی که به این طرح وجود داشته، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده پلیس ایران، در سال ۹۱ گفت که نیروی انتظامی در مورد برخورد با «بدحجابی و مانکنیزم» جدی است و این نیرو در این زمینه «با به جان خریدن ناملایمات به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل می‌‎کند.»