عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل - عکس از آسوشیتدپرس

عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل – عکس از آسوشیتدپرس

نیویورک – الشرق الاوسط – عربستان سعودی اقدامات “نژاد پرستانه و خودسرانه” رژیم اشغالگر اسرائیلی علیه مردم فلسطین و مقدسات اسلامی در شهر قدس اشغالی را به شدت محکوم کرد.

عربستان سعودی همچنین سیاست کشتار و گرسنگی و به زانو درآوردن شهروندان را در دمشق توسط رژیم سوریه محکوم اعلام کرد که این اقدامات به منظور حفظ قدرت صورت می گیرد حتی اگر به قیمت جان زنان و سالمندان و کودکان بی گناه تمام شود.

عبدالله بن یحیی المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت در نیویورک که دو روز پیش به منظور بررسی اوضاع خاورمیانه برگزار شد، گفت: سال ۲۰۱۴ سال مهمی برای قضیه فلسطین است چرا که سال جاری سال همبستگی با ملت فلسطین نام گرفته تا تاکید دوباره ای باشد بر اهمیت همبستگی جامعه بین الملل و بیداری وجدان بشریت تا با ملت فلسطین با انصاف برخورد شود و مطالبات این ملت برآورده شود.

وی افزود: اسرائیل همچنان به اقدامات خودسرانه خود ادامه می دهد. اقداماتی که ناقض قوانین بین المللی است. اسرائیل در شش دهه گذشته به سیاست های خود در این راستا ادامه می دهد.

عبد الله بن یحیی المعلمی خاطر نشان کرد: اسرائیل همچنان به اقدامات خود برای یهودی سازی قدس شریف و تغییر بافت جمعیتی آن ادامه می دهد. هنوز ساخت شهرک های یهودی نشین و بازداشت هزاران اسیر فلسطینی و هتک حرمت اماکن مقدس و آواره کردن شهروندان فلسطینی به ویژه در قدس شریف و تبعیض نژادی و پاکسازی نژادی علیه فلسطینیان متوقف نشده است.

وی افزود: همگی این اقدامات اسرائیلی که ناقض قوانین بین المللی و انسانی و معیارهای حقوق بشری است در شرایطی صورت می گیرد که شورای امنیت هیچ گونه اقدامی در این زمینه انجام نمی دهد و به مسئولیت های خود برای جلوگیری از این اقدامات عمل نمی کند.

نماینده دائم عربستان سعودی در سازمان ملل با اشاره به اینکه کشورش حافظ منافع مقدسات اسلامی است گفت: عربستان سعودی تداوم اقدامات تحریک آمیز و فزاینده اسرائیل در حرم شریف و مسجد اقصی را به شدت محکوم می کند.

وی تاکید کرد: عربستان سعودی اسرائیل را مسئول وخامت اوضاع در قدس شریف می داند و در صورت پیامدهای منفی احتمالی ناشی از اقدامات نیروهای اشغالگر، اسرائیل به عنوان مقصر شناخته خواهد شد.

المعلمی با ابراز خشنودی درباره توافق آشتی ملی بین نیروهای فلسطینی گفت: این توافق زمینه را برای تصمیم گیری واحد از سوی فلسطینی ها فراهم می کند.

المعلمی از کشورهای عضو سازمان ملل و دبیر کل آن خواست تا تمامی تلاش خود را به منظور اعمال فشار بر اسرائیل به کار ببرند تا تمامی اسیران و بازداشت شدگان فلسطینی بنا بر قوانین بین المللی و قانون انسان دوستانه بین المللی آزاد شوند.

وی افزود: همچنین باید تلاش هایی برای آزادی فوری کلیه کودکان فلسطینی دربند در زندان های اسرائیل انجام شود. کما اینکه فشارهای بین المللی بر اسرائیل باید در جهت آزادی کلیه اسیران و زندانیان بلندی های اشغالی جولان در سوریه صورت بگیرد که در بازداشتگاه های اسرائیل به سر می برند.

وی با اشاره به اوضاع سوریه گفت: اوضاع در سوریه بزرگ ترین تراژدی بشریت در قرن حاضر است. این اوضاع همچنین رو به وخامت می رود چرا که رژیم سوریه از هیچ ابزاری برای رسیدن به هدف خود فروگذار نمی کند. رژیم سوریه سیاست گرسنگی و به زانو درآوردن مردم بیگناه در حمص و مناطق دیگر را در پیش گرفته تا آنان را وادار به تسلیم شدن در برابر گلوله های توپخانه ها کند.

وی در ادامه این سوال را مطرح کرد که آیا شورای امنیت با صدور قطعنامه ۲۱۳۹ در سال ۲۰۱۴ طرف های درگیر را به شکستن محاصره مناطق سکونی مثل محله قدیمی در شهر حمص فرا نخواند؟ أیا شورای امنیت تصمیم خود را برای اجرای تصمیمات بعدی در صورت عدم اجرای قطعنامه مذکور اعلام نکرد؟ با اینکه دو ماه از صدور این قطعنامه گذشته اما در طی این مدت هزاران بیگناه کشته شدند.

وی از شورای امنیت خواست تا بنا بر قطعنامه ۲۱۳۹ گام های بیشتری در این خصوص بردارد چرا که رژیم سوریه همچنان به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم و محاصره شهرها ادامه می دهد.

وی با لحنی تعجب آمیز گفت: چگونه گروه های سوری در کنفرانس ژنو ۲ به منظور تشکیل حکومت انتقالی مشارکت می کنند در حالی که یکی از این گروه ها اقدام به برگزاری انتخابات غیر واقعی می کند تا شرایط هفت سال آینده را به مردم تحمیل کند؟