نیروهای داعش - عکس از خبرگزاری فرانسه

نیروهای داعش – عکس از خبرگزاری فرانسه

بغداد – لندن – الشرق الاوسط: سازمان «داعش» از اقدامات خود در انفجار مرقد پیامبران و گنبدها در شهر موصل عراق دفاع کرد. به گفته «داعش» این انفجارها یک عمل شرعی است. این در حالی است که این اقدامات خشم موسسات و علمای اهل سنت را برانگیخته است.

نیروهای «داعش» در روزهای گذشته ضریح مقام حضرت یونس و مرقدهای شیث و جرجیس نبی را منفجر کردند. این مرقدهای تاریخی و اماکن مقدس تاریخی پس از به کار گذاشتن مواد منفجره تخریب شدند.

سازمان «داعش» دیروز بیانیه ای به عنوان «نابودی ضریح ها و گنبدها» در تویتر خود منتشر کرد. در این بیانیه آمده است «نابودی بناهایی که بالای مقبره ها ساخته شده، آشکار است. در شرعی بودن اقدامات نابودی این صحنه ها هیچ شکی وجود ندارد.» به گفته این سازمان «کلیه روحانیون و اتباع مذاهب چهارگانه بر حرام بودن این موضوع اتفاق نظر دارند که نباید از مقبره ها به عنوان مساجد استفاده شود.»

تعدادی از هیات ها و مرجعیت های تقلید سنی جنایت «انفجارهای زشت و پلید» را نکوهش کردند. هیات علمای مسلمان با انتشار بیانیه ای اعلام کردند «این جنایت بسیار گستاخانه است و عاملان این جنایت از تهدید آیه قرآنی هؤلاء الذین یخربون مساجد الله جان سالم به در نمی برند». این بیانیه افزود «تخریب این مساجد موجب آزار و اذیت مردم موصل شده است که این مساجد را آثار تاریخی شهرشان و بخشی از فرهنگ و تاریخشان می انگاشتند.»

در تحولی جداگانه بنا بر گزارش های رسیده از موصل در روز گذشته «داعش» به تاسیس رادیویی به نام «بیان» مبادرت کرده است. برنامه های این رادیو روزانه از ساعت ۸ صبح تا ۵ عصر پخش می شوند. این رادیو به پخش گفته های رهبر «داعش» ابو بکر بغدادی و سرودهای »داعش» اقدام می کند.

از سوی دیگر شرکت های هواپیمایی ایر فرانس و شرکت هواپیمایی سلطنتی هلند (کی ال ام) پروازهای خود را بر فراز عراق به دلایل امنیتی به حالت تعلیق درآورده اند. شرکت هواپیمایی امارات نیز به خاطر نگرانی درباره پرتاب موشک در صدد در پیش گرفتن اقدام مشابهی است.