پاریس: میشل ابو نجم

بعد از خروج نیروهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، پاریس تاکنون موضع روشنی نسبت به نگه داشتن یا خارج کردن نیروهای خود از شمال شرق سوریه مشخص نکرده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه روز گذشته در مصاحبه رادیویی خود از جواب دادن به این سؤال امتناع کرد که براساس نظر تحلیلگران این موضوع باعث به وجود آمدن این ذهنیت شد که یا فرانسه سردرگم است یا دنبال خرید زمان و منتظر روشن شدن موضع خود در سایه جزئیاتی است که پاریس از جانب آمریکا دریافت می‌کند.
از سوی دیگر، مشخص شد مذاکرات نظامی و سیاسی فشرده ای میان دو طرف در تمام سطوح در جریان است که از جمله آنها تماس ایمانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با همتای خود دونالد ترامپ پیش از تصمیم وی برای خروج ۲ هزار نیرو از شمال شرق سوریه است.
فشار زیادی از جانب نیروهای دموکراتیک سوریه که بازنده اصلی این تصمیم بود به فرانسه وارد می‌شود و هیئتی از «شورای دموکراتیک سوریه» جناح سیاسی آن روز گذشته مذاکراتی با مسئولان فرانسوی داشت اما ماکرون به دلیل سفر به چاد در آن حضور نداشت.
الهام احمد یکی از اعضای این هیئت از دو خواسته آنها از مسئولان فرانسوی خبر داد و گفت: حمایت سیاسی فرانسه برای خاموش کردن تهدیدهای ترکیه در خصوص حمله به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه و باقی ماندن نیروهای فرانسه در این مناطق تا رسیدن به راه‌حل سیاسی در سوریه.
وی به خارج شدن نیروهای دموکراتیک سوریه از میدان مقابله با داعش و انتشار مجدد آنها در مرزهای ترکیه برای حمایت از مناطق خود در برابر حمله ترکیه اشاره کرد و نسبت به ناتوانی خود در نگه داشتن افراط‌گرایان غربی و خارجی که در زندان‌های آنها هستند، هشدار داد؛ موضوعی که باعث نگرانی کشورهای غربی خواهد شد که به هیچ وجه خواهان بازگشت آنها به کشورهایشان نیستند.
ناظران در این باره گفتند که هشدار این هیئت نسبت به موضوعی حساس بود که بازخورد آن را می‌توان در مواضع فرانسه دید.
وزیر دفاع فرانسه مجدداً تأکید کرد که جنگ با داعش به پایان نرسیده‌است و ائتلاف بین‌المللی مأموریتی دارد که باید آن را به پایان برساند.
وی همچنین اشاره کرد تصمیم ترامپ ضربه سنگینی است که در معادله سوریه تغییر عمیقی به وجود می‌آرود.
ناظران همچنین معتقدند که پاریس از خلاء نظامی و سیاسی ناشی از کنار کشیدن آمریکا و همچنین پیامدهای آن برای آینده وضعیت سوریه و تصویر راه‌حل سیاسی نگران است. در واقع پاریس خواستار خروج تدریجی آمریکا است و این موضوعی است که وزیر فرانسه اینگونه به آن اشاره کرد که: فرانسه بر چگونگی خروج آمریکایی‌ها نظارت می‌کند و راه‌های اجرای این خروج در حال بررسی است. غیرممکن است که در عرض یک شبانه روز سربازان را خارج کرد.
فرانسه نیز مطمئن است که در موقعیت مقابله با تصمیم تک روانه ترامپ قرار گرفته‌است. همان‌طور که فرانسه به همراه دیگر کشورهای اروپایی نتوانست ترامپ را برای عدم نقض برجام در آوریل گذشته قانع کند، باز هم نتوانست او را قانع کند نیروهای خود را تا روشن شدن وضعیت و راه‌حل سیاسی در سوریه نگه دارد.
کارشناسان فرانسه همچنین مطمئن هستند که فرانسه نمی‌تواند از لحاظ نظامی جای آمریکا را بگیرد همین‌طور که دارای وزنه سیاسی سنگینی نیست که بتواند بر روند اتفاقات سوریه تأثیرگذار باشد.