اعضای دفتر سیاسی و دبیر کل جدید جنبش جهاد اسلامی فلسطین از طریق انتخابات درون سازمانی انتخاب شدند. این انتخابات در حالی برگزار شد که اختلافات داخلی در این گروه بالا گرفته تا جایی که برخی از سران تاریخی جنبش جهاد اسلامی «نفوذی ها» را به رویکرد حذفی و فساد متهم کرده اند. به گفته کارشناسان مسائل فلسطین، نتایج انتخابات اخیر گویای تقویت نفوذ گروه مورد حمایت ایران در کادر رهبری جنبش جهاد اسلامی است.
داود شهاب سخنگوی جهاد اسلامی در نشست خبری در شرق غزه گفت «زیاد نخاله که تا حالا به عنوان معاون دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فعالیت می کرد به عنوان دبیر کل جدید این جنبش برگزیده شد. رمضان شلح دبیر کل سابق جهاد اسلامی است. یوسف الحساینه و ولید القططی و محمد حمید و نافذ عزام و خالد البطش به عنوان اعضای دفتر سیاسی این جنبش انتخاب شدند. اکرم العجوری و محمد الهندی و انور ابو طه و عبد العزیز المیناوی به عنوان اعضای دفتر سیاسی در خارج از فلسطین معرفی شدند.»
داود شهاب افزود «اسامی اعضای دفتر سیاسی این جنبش که در کرانه باختری و محدوده داخل خط سبز و قدس و زندان ها فعالیت می کنند به دلایل امنیتی اعلام نمی شود.»
او ضمن اشاره به مشارکت ۹۹.۳ درصدی مردم در انتخابات گفت این درصد بسیار بالایی است. اکثریت رای دهندگان جوانان بودند. او حضور زنان عضو این جنبش را در انتخابات چشمگیر ارزیابی کرد.
برخی منابع در گفتگو با الشرق الاوسط گفتند ۱۰۰۰ عضو جنبش جهاد اسلامی واجد شرایط رای دادن در غزه بودند که ۲۰۰ نفر در دفتر سیاسی و ۲۰۰ نفر در واحد نظامی فعالیت می کنند و ۲۰۰ نفر هم جزو اسرای آزاد شده و چهره های قدیمی این گروه هستند.
این نخستین انتخابات درون سازمانی جنبش جهاد اسلامی به شمار می رود. به دنبال ترور فتحی شقاقی بنیانگذار این جنبش توسط موساد، رمضان شلح در سال ۱۹۹۵ از طریق رای گیری داخلی به عنوان دبیر کل این سازمان تعیین شد.
برخی منابع در جهاد اسلامی در گفتگو با الشرق الاوسط از فضای آشفته و اختلافات شدید درون سازمانی در جریان انتخابات روز پنجشنبه (۲۷ سپتامبر) خبر دادند. برخی از سران تاریخی که در کنار الشقاقی جزو پایه گذاران جنبش بودند از یک جریان «نفوذی» با رویکرد حذفی در این گروه خبر دادند.
به گفته این منابع، شلح در شرایط جسمانی نامناسبی به سر می برد و به همین دلیل، عده ای در کادر رهبری جنبش کوشیدند تا این انتخابات را هر چه زودتر برگزار کنند. این گروه با رویکرد انتصابی برای تعیین دبیر کل مخالف بودند و همین منجر به بروز اختلافات شدید درون سازمانی شد.
این منابع افزودند که کمیته انتخابات تنها سه روز مانده به انتخابات اعلام کرد که ابراهیم شحاده و ابراهیم المر از شرایط مناسب برای نامزدی در انتخابات برخوردار نیستند و از کارزار انتخاباتی حذف شدند. برخی از چهره های قدیمی این جنبش اعضای نفوذی را به در پیش گرفتن رویکرد حذفی متهم کردند.
ابو مر در صفحه فیسبوکش به موارد متعدد حذف چهره های سرشناس در انتخابات از سوی «برخی نفوذی ها» اشاره کرد.
برخی منابع درون جنبش جهاد پیشتر از تمایل ایران به تعیین زیاد النخاله به عنوان دبیر کل جنبش و محمد الهندی به عنوان معاون وی بدون انتخابات و با شیوه انتصابی خبر دادند. به گفته این منابع، ایران با توجه به دیدگاه های نزدیک الهندی به ترکیه و اخوان المسلمین و حماس از افزایش نفوذ او در کادر رهبری جنبش جهاد اسلامی نگران است.