ملک سلمان دستور تشکیل مرکز امداد برای یمنی ها می دهد * موضع یکسان خلیج – فرانسه بر ضد تروریسم و خطر ایران * خوش آمد به میزبانی نشست معارضان سوری

عکس دسته جمعی از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با حضور رئیس جمهور فرانسه در آستانه افتتاحیه پانزدهمین نشست خلیجی در ریاض (عکس از خبرگزاری فرانسه)

عکس دسته جمعی از سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج با حضور رئیس جمهور فرانسه در آستانه افتتاحیه پانزدهمین نشست خلیجی در ریاض (عکس از خبرگزاری فرانسه)

ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی از «جاه طلبی های بیگانگان» که منطقه عربی شاهد آن است هشدار داد و با اشاره ضمنی به ایران نسبت به عملیات «گسترش نفوذ و سلطه طلبی» برحذر کرد.

این هشدار ملک سلمان روز گذشته در افتتاح پانزدهمین نشست کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در ریاض مطرح شد. این نشست با حضور سران کشورهای خلیج و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه برگزار شد که اولین رئیس جمهور غربی شمرده می شود که از زمان تأسیس شورای همکاری خلیج در سال ۱۹۸۱ در نشست سران آن شرکت می کند.

ملک سلمان در سخنان خود گفت: «نشست ما در شرایط سختی برگزار می شود و منطقه ما با چالشهای فراوانی رو به روست و این نیازمند تلاش مضاعف برای حفاظت از دستاوردهای ملتها و کشورهای ما است. منطقه عربی ما در معرض جاه طلبی های بیگانگان و تلاش آنها برای گسترش نفوذ و بسط سلطه خود و ایجاد فتنه فرقه ای برای متزلزل کردن امنیت و ثبات قرار گرفته است». وی افزود: «پاسخ کشورهای ائتلاف عربی برای کمک به حکومت مشروع یمن پس از آن صورت گرفت که کودتاگران تلاش های شورای همکاری خلیج و جامعه بین المللی، که با هدف دور نگه داشتن مردم عزیز یمن از فرو رفتن در هرج و مرج و کشتار انجام می شد را نپذیرفتند». ملک سلمان اعلام کرد یک مرکز انسان دوستانه برای امداد رسانی در ریاض تأسیس خواهد شد که هدف آن هماهنگی برای فعالیت های امداد رسانی و کمک به مردم یمن با مشارکت سازمان ملل خواهد بود.

پادشاه عربستان سعودی همچنین از تلاش برای در اختیار داشتن سلاح های کشتار جمعی، از جمله سلاح های هسته ای هشدار داد، زیرا بر صلح و امنیت نه تنها در منطقه بلکه بر صلح و امنیت جهانی تهدیدی جدی خواهد بود.

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه به نوبه خود تأکید کرد : « تهدیدهای پیش روی خلیج تهدیدهایی برای فرانسه به حساب می آیند و گفتگوهای جاری کنونی درباره پرونده هسته ای ایران نیازمند هوشیاری ما است و باید مراقب اقدامات ایران باشیم».

اولاند افزود «خطرات و تهدیداتی پیش روی کشورهای شما قرار دارد که پیش روی ما نیز است، و مایلم مجدداً تأکید کنم که فرانسه به ایستادگی در کنار شما و حمایت از شما پایبند است، آنهم نه تنها به عنوان دوست و هم پیمان، بلکه برای این که دفاع از منافع شما به معنای دفاع از خود ما است».

پس از آن بیانیه ی یکسان خلیجی – فرانسوی صادر شد که موضع یکسان در قبال بسیاری از قضایا را نشان داد که مهمترین آن محکوم کردن همه انواع تروریسم بین المللی است. در این بیانیه همچنین نسبت به پرونده هسته ای ایران موضعی یکسان اتخاذ شد و از ایران خواسته شد که «برای اطمینان دادن به جامعه بین المللی از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود تصمیم های شجاعانه و ضروری اتخاذ کند».

در بیانیه پایانی خلیجی – خلیجی، سران کشورهای خلیجی ابراز امیدواری کردند که مذاکرات آتی که قرار است هفته آینده با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در کمپ دیوید برگزار شود، باعث گسترش روابط با واشنگتن و حمایت از امنیت و ثبات منطقه شود.

سران خلیجی از عزم خود برای ادامه تلاشها برای حمایت از یمن و همچنین تلاش های دولت عراق برای آشتی ملی و رهایی عراق از تهدیدهای سازمان داعش تأکید کردند.

سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج در خصوص سوریه نیز از ادامه وخامت اوضاع انسانی مردم سوریه ابراز نگرانی کردند و با تأکید بر راه حل سیاسی بحران سوریه بر طبق بیانیه «ژنو ۱» از میزبانی نشست معارضان سوری استقبال کردند.