حوثی‌ها فعالان در زمینه صلح را مورد تهدید و بازداشت قرار دادند

جده: اسماء الغابری

مصطفی منصر رئیس فدراسیون کودکان یمن به «الشرق الاوسط» توضیح داد شبه‌نظامیان کودتاچیِ حوثی که اخیراً دعوت به صلح در یمن کردند، خود اقدام به تهدید و بازداشت شهروندان و فعالانی در مناطق تحت کنترل خود کردند که در زمینه صلح آگاه‌سازی کرده‌بودند.
این شبه نظامیان همچنین اقداماتی علیه مکان‌های آموزشی و تفریحی انجام دادند که اجازه فعالیت در زمینه صلح و همزیستی را در حوزه خود داده‌بودند.
منصر که اخیراً از صنعا جدا شده و به حکومت قانونی یمن پیوست از سازمان‌هایی خبر داد که کودتاچیان برای برنامه‌ریزی در زمینه کودکان تأسیس کردند.
هدف از این سازمان‌ها شستشوی مغزی کودکان و تشویق آنها به جنگی است که آن را «جهاد» می‌نامند.
وی توضیح داد که باید در جواب این اقدامات حوثی‌ها با آنها مقابله به مثل کرد بطوریکه برنامه‌های آگاه‌سازی و آموزشی به راه انداخته‌شود که برای کودکان از خطرات مشارکتشان در جنگ گفته و به آنها توضیح داده‌شود که جای آنها مدرسه است نه سنگر. این برنامه باید از طریق فیلم‌های کوتاهی صورت بگیرد که کودکان را جذب کند و سازمان بین‌الملل باید این مأموریت را بر عهده بگیرد.
وی همچنین عنوان کرد شهروندانی که زبان بخشودگی و همزیستی را در مناطق تحت سیطره داعش ترویج داده و خواستار صلح هستند مورد پیگرد قرار گرفته و بازداشت می‌شوند. نمونه آن کمپینی است که گروهی از نمانیدگان و جوانان به راه انداخته و خواستار متوقف کردن جنگ و برقراری صلح بودند که با تهدید رهبران حوثی مواجه شد که در صورت ادامه فعالیتشان بازداشت خواهندشد.
وی اظهار کرد حوثی‌ها اقدامات صلح را با تهدید، بازداشت و ارسال نامه‌های رسمی به هتل‌ها، پایگاه‌های گردشگری و موسسه‌های آموزشی برای منع این فعالیت‌ها، جواب دادند و آنها را در زمره جنگ نرم علیه خود قلمداد کرده و کسانی که از دستور العمل‌هایشان برای انجام اقدامات لازم تخطی کرده را تهدید کردند.
آنها همچنین کسانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی دعوت به صلح می‌کنند را مورد تعقیب، تهدید و بازداشت قرار دادند.
وی عنوان کرد شبه‌نظامیان کودتاچی نه تنها از اقدامات صلح میان شهروندان در یمن ممانعت کرده بلکه جوانانی را نیز که از آنها خواستند تا آنها را در عملیات سیاسی و رشد جامعه مشارکت داده و همچنین خواستار بازگشت دانش‌آموزان به نیمکت‌های مدرسه و جلوگیری از تنش شدند را مورد تعقیب قرار دادند و حمله رسانه‌ای شدیدی علیه آنها به راه انداخته و آنها را خائن نامیدند.
منصر ممانعت‌های حوثی‌هاو بستن دهان شهروندان میانه‌رویِ مخالفِ خشونت را ترس آنها از بی میلی جوانان و کودکان در مبارزه همراه آنها و کنار کشیدن مبارزان از جبهه‌های جنگ دانست که باعث تضعیف ابهت آنها می‌شود که در اصل ضعیف بوده و شکست‌های پی در پی آنها در جبهه‌های جنگ که فرزندان یمن را در هر سنی بدون احترام به قوانین بین‌المللی و عرف‌های داخلی در آنها شرکت دادند، حاکی از آن است.
رئیس قدراسیون کودکان یمن نسبت به نقض حقوق کودکان توسط کودتاچیان یمن و خطرات آن بر آینده یمن و کشورهای مجاور هشدار داد.
وی عنوان کرد حوثی‌ها بذر اندیشه‌های خصمانه و انتقادی خود را علیه هر نظر مخالفی با آنها در یمن می‌کارند و بر هر کشوری جز ایران که سعی در توسعه جامعه خود دارد غضب می‌کنند. در واقع آنها با این استراتژی خواستار بسته بودن خود و انتشار عقایدشان برای تحقق پروژه ایران هستند که یمن را ده سال به عقب بازگردانده و با انواع راه‌های توسعه جامعه و افکارش به هر وسیله تشویقی و تنبهی مبارزه کرده تا جامعه علیه آنها نشورد.
وی در پایان تأکید کرد نقض حقوق کودکان در یمن توسط حوثی‌ها به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد که از جمله آنها آموزش، به‌کارگیری، ربودن و در معرض خطر قرار دادن آنها حتی در منطقه‌هایشان از طریق کاشت مین است که در نتیجه آن کودکان زیادی قربانی شدند.