کری از پادشاه عربستان برای تمایل به جنگ زمینی با {داعش} قدر دانی می کند * عسیری به «الشرق الأوسط»: با مشارکت ۲۱ کشور آماده عملیات «رعد شمال» می شویم

دو دختر سوری وحشت زده از بمباران هوایی نیروهای نظامی بر منطقه ای در شمال شهر حلب – عکس از خبرگزاری فرانسه

دو دختر سوری وحشت زده از بمباران هوایی نیروهای نظامی بر منطقه ای در شمال شهر حلب – عکس از خبرگزاری فرانسه

تنها چند روز پس از اعلام ریاض مبنی بر آمادگی برای مشارکت نیروهای زمینی جهت مبارزه با سازمان داعش، در چارچوب ائتلاف بین المللی نبرد با این سازمان تروریستی، سرتیپ احمد عسیری مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان سعودی بر آمادگی این کشور برای نبرد زمینی در سوریه تأکید کرد.

عسیری در تصریحاتی برای «الشرق الأوسط» گفت: «عربستان سعودی برای مشارکت در هر گونه عملیات زمینی که ائتلاف بین المللی علیه «داعش» با اجرای آن در سوریه موافقت کند اعلام آمادگی می کند، و تمایل جدی به شکست سازمان تروریستی دارد و این کشور در آمادگی کامل است. این تأکید عربستان سعودی در آستانه برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای شرکت کننده در ائتلاف بین المللی مبارزه با تروریسم اعلام می شود که قرار است امروز در بروکسل برگزار شود.

عسیری فاش کرد که عربستان سعودی مانور «رعد شمالی» را برگزار خواهد کرد، که یک مانور بزرگ نظامی با مشارکت ۲۱ کشور عربی و اسلامی است، و از مدتی پیش برای آن برنامه ریزی شده بود، و با هدف افزایش آمادگی رزمی و تبادل اطلاعات و هماهنگی بین کشورهای شرکت کننده در مانور و بهره مندی از تجارب کشورهای شرکت کننده است، و مراکز فرماندهی نظامی مشترکی برای این کار وجود خواهد داشت.

وی افزود: «هنگامی که کشورهای شرکت کننده احساس کنند که یک کار هماهنگ و مرتبط انجام می دهند، نتایج حاصل از مانور مثبت خواهد بود». وی اشاره کرد: «ما نمونه هایی واقعی از ائتلاف عربی در یمن داریم که عملیات آن به شکل ممتاز و مثبتی در حال انجام است».

سرتیپ عسیری ذکر کرد که سازمان دهی رزمایشی نظامی با مشارکت ۲۱ کشور کار آسانی نیست، و این امر نشان می دهد که زیرساخت ها در عربستان سعودی، مانند بنادر، فرودگاه ها و جاده ها در بهترین حالت قرار دارند، چرا که عربستان سعودی در این زمینه پیشینه دارد و آن هم هنگام آزاد سازی کویت در سال ۱۹۹۰ است، که میزبان ۳۳ کشور در خاک خود بود. عربستان پیش از این مانور «شمشیر عبد الله» را انجام داده بود که به حجم مانور جدید «رعد شمال» و به همان قدرت است.

در همین راستا، جان کری وزیر خارجه آمریکا و عادل الجبیر همتای عربستانی وی گفتند کشورهایشان در مذاکرات بین المللی که دو روز دیگر (پنجشنبه) در مونیخ برگزار می شود،  برای رسیدن به آتش بس فوری در سوریه تلاش خواهند کرد.

کری در یک کنفرانس خبری مختصر که بعد از ظهر دو روز پیش با عادل الجبیر همتای عربستانی خود در  واشنگتن برگزار کرد، از ملک سلمان بن عبد العزیز پادشاه عربستان سعودی برای ابراز تمایل به ارسال نیروهای زمینی برای مبارزه با داعش قدر دانی کرد.

الجبیر نیز به نوبه خود گفت که جزئیات مشارکت زمینی عربستان سعودی در سوریه از سوی کارشناسان در حال بررسی است.  وی افزود که واشنگتن از تشدید تلاش های عربستان سعودی برای مشارکت در نبرد با داعش استقبال کرد.