مدیریت جنگ در منبج سه مرتبه دست به دست شد

شهر منبج در طول جنگ داخلی سوریه شاهد عملیات انتقال کنترل آن توسط گروه‌های زیادی بود.
به گزارش الشرق الاوسط، با آمادگی نیروهای آمریکا برای خروج به دستور ترامپ، ساکنان این شهر نگران هستند مبادا کس دیگری جای آنها را بگیرد؛ چرا که از یک طرف ارتش سوریه نیروهای خود را در نزدیکی آن مستقر کرد و از طرف دیگر ترکیه تهدید به حمله به آن می‌کند.
در واقع نیروهای آمریکا از سال ۲۰۱۶ پس از شکست داعش از ثبات این منطقه محافظت می‌کنند.
این شهر که در ۳۰ کیلومتری مرزهای ترکیه است یک جایگاه حساس در تنش سوریه دارد و در نزدیکی نقطه تلاقی ۳ منطقه مختلف است که محل نفوذ روسیه، ترکیه و آمریکا است.
علیرغم اینکه نیروهای آمریکا خارج نشدند اما پیامدهای تصمیم ترامپ در منبج پدیدار شد و نیروهای دولت سوریه روز جمعه پس از سال‌ها برای اولین بار به دعوت یگان‌های حمایت از خلق کُرد در حاشیه این شهر مستقر شدند. در واقع این یگان‌ها ترس حمله ترکیه در صورت خروج آمریکا را دارند.
ترامپ اعلام کرد که خروج نیروها از سوریه تدریجی است و شنبه هلیکوپترهای نظامی ائتلاف بین‌المللی بر فراز آسمان منبج دیده شد.
نیروهای مسلح محلی شورای نظامی منبج نیز به گشت‌های خود با کلاشینکف در این شهر ادامه دادند.
از زمان جنگ در سوریه منبج سه بار دست به دست شد؛ نیروهای مسلح ارتش آزاد سوریه همان ابتدای تنش آن را از دولت گرفتند سپس این شهر به دست داعش افتاد.
بعد از آن نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری یگان‌های حمایت از خلق کُرد بعد از اخراج داعش از آن از سال ۲۰۱۶ تا کنون آن را در دست دارند که این موضوع باعث ناراحتی ترکیه شد که حضور یگان‌های حمایت از خلق کُرد را در شمال سوریه به مثابه تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند.
از اکتوبر گذشته نیروهای ترکیه و آمریکا بر اساس توافقی برای رفع نگرانی ترکیه، گشت‌های مشترکی در این منطقه دایر کردند.
ترکیه معتقد است یگان‌های حمایت از خلق کُرد قابل تفکیک از حزب کارگر کردستان نیست که از ۳۴ سال گذشته در ترکیه شورش می‌کند؛ بنابراین ترکیه تصمیم به خارج کردن یگان‌های حمایت از خلق کُرد با همکاری معارضان مسلح سوریه گرفت که برخی از آنها متعلق به مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه بوده و با مبارزان کُرد دشمن هستند؛ و این معارضان هم‌اکنون در حال آمادگی برای حمله به منبج هستند.
در این میان یگان‌های حمایت از خلق کُرد از دمشق درخواست کرد تا از منبج حمایت کند. بعد از این درخواست ارتش سوریه اعلام کرد نیروهای خود را در خطوط مقابله با معارضان منتشر کرد.
یک منبع نظامی در شورای نظامی منبج گفت که مذاکرات با دولت سوریه منجر به توافقی برای منع اشغال منبج توسط ترکیه شد.
این منبع خاطر نشان کرد که انتشار نیروهای ارتش در حال حاضر در منطقه جزئی است.
وی اشاره کرد افزایش عملیات انتشار در این منطقه با در نظر گرفتن حضور آمریکا خواهد بود.
اما در خصوص بازگشت منبج تحت لوای دولت سوریه این منبع عنوان کرد بعداً کمیته‌هایی برای چگونگی مدیریت منبج تشکیل خواهد شد.
در واقع حکومت دوباره سوریه بر منبج برای خیلی از مردم آن مهم است. یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌ها این است که آنها را به خدمت در ارتش دعوت کنند اما با این حال برخی حکومت اسد را بر جنگ احتمالی ترکیه ترجیح می‌دهند.