به «الشرق الاوسط» گفت: آرزو می‌کنم «خانه عود» را در سعودی تأسیس کنم

دمام: ایمان الخطاف

حاضران در سالن «اثراء» ظهران، شبی شاعرانه از شب‌های هزار و یک شب، با حس و حالی بغدادی و روح و هویتی شرقی را تجربه کردند با رشته‌های موزیسین نصیر شمه و گروهش «ارکستر خانه عود» تا عطش گروه بزرگی از مردم سعودی را روایت کند که سالن مرکز فرهنگی بین‌المللی ملک عبدالعزیز لبالب از آنها شده بود. این برنامه‌ها به مدت سه شب سرشار از هنر و موسیقی و شگفتی ادامه خواهد داشت.
شمه ظهران را انتخاب کرد تا اولین شهر عربی باشد که سازهای سه گانه جدیدی را که ساخته، در آن بنوازند. نوازندگان گروه نواختند و گوش حاضران از آن لذت برد. سازها عبارتند از «عودلین» که برای اولین بار روی صحنه در جهان عرب نواخته می‌شود. دیگر سازها «عودلا» و «عودلو» نام دارند.
از لحظه‌ای که شمه همراه با گروه مرکب از ۴۰ نوازنده وارد صحنه شد تا پایان کنسرت که دو ساعت طول کشید، تاریخ موسیقی شرق با قدرت حضور داشت؛ وقتی شمه شروع به نواختن ترانه‌های ام کلثوم، فیروز و ترانه‌هایی از میراث عراقی کرد و قطعات معروفش «اشراق»، «رقص اسب» و «فردایی زیباتر» را به همراهی نوازندگان چیره دست از کشورهای مختلف عربی نواخت. این قدرت هنری گروه هنری عربی مایه مباهات شمه شد و در سخنانی که برای حاضران گفت به این اشاره کرد.
در این کنسرت، نوازنده گیتار فلامینکو کارلوس بنیانای اسپانیایی حضور داشت که شمه او را به حاضران معرفی کرد. هر دو با هم ترکیب دل‌انگیزی از موسیقی شرقی و غربی را نواختند. پس از پایان کنسرت شمه با اصحاب رسانه دیدار کرد و در کنفرانس مطبوعاتی از افتخارش به سازهای جدید موسیقی که ساخته گفت؛ از این جهت که نشان دهنده جهش و موسیقی آینده است.
این سازها، طرح پیکره جدیدی است که در برابر سازهای ویلون، فیولا و چیلو می‌ایستد. پیش از این در سازهای عود و ساخت و آزمایشش از مقیاس‌های مربوط به علم صدا و امواج استفاده نمی‌شد. این طرح توسط نصیر شمه و با کمک سازنده عود عمرو فوزی و کمک و حمایت «خانه عود» در قاهره و ابوظبی اجرا شد.
شمه در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» از آرزویش برای تأسیس «خانه عود» در سعودی گفت بر همان سیاق موفقیت تجربه قاهره، اسکندریه و ابوظبی.
مدیر روابط عمومی مرکز «اثراء» نیز اعلام کرد، مرکز در نظر دارد با همکاری موزیسین نصیر شمه، کارگاه‌های عودنوازی در سال ۲۰۱۹ برگزار نماید.
وی گفت: «نسبت ثبت نام به ۱۵۰ درصد رسید و این آغاز دلگرم کننده‌ای است».
شمه درباره تجربه اولش از دیدار با علاقمندان سعودی گفت: «می‌دانستم در هر سه خانه سعودی تقریبا ساز عودی وجود دارد و این مرا می‌ترساند. می‌دانم مردم سعودی اهمیت بسیار زیادی به ساز عود می‌دهند و طرب در حجاز و نجد و مایه‌های قدیمی معروفش همه دلیل براین است که سعودی‌ها تاریخ بلندی در آواز و موسیقی دارند».
گفتنی است شمه متولد سال ۱۹۶۳ در شهر کوت عراق است و از وزرات فرهنگ آلمان لقب سفیر شرق به غرب را دریافت کرده است. مرکز فکر عربی به او جایزه هنر برجسته را داد و طرح‌های موسیقی بسیاری را اجرا کرده است. او سفیر یونسکو برای صلح جهانی است.