آوارگان عراقی در یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی اربیل – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

آوارگان عراقی در یک اردوگاه آوارگان در نزدیکی اربیل – عکس از آژانس عکس خبری اروپا

گروهی از روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر روز شنبه با تجمع در مقابل دفتر سازمان ملل در شهر اربیل کردستان عراق از این سازمان خواستند از عراقی هایی که به علت پیشروی گروه داعش به کردستان می گریزند، بیشتر کمک کند.

این فعالان هشدار دادند که عراقی هایی که به این منطقه نیمه خودگردان پناهنده شده اند، در صورت عدم ارسال کمک مورد نیاز در زمستان پیش رو از سوی سازمان ملل، با «بحران انسانی» روبرو خواهند شد.

هیمان رمزی، فعال کرد حقوق اجتماعی به الشرق الاوسط گفت: «ما در مقابل دفتر نمایندگی دبیر کل سازمان ملل در اربیل جمع شدیم تا حمایت خود را از آوارگان ابراز کنیم و از سازمان ملل بخواهیم آنچه آنها در طول زمستان لازم دارند برایشان فراهم کند.»

در شرایطی که سرنوشت کردهای سوریه که در حال فرار از شهر کوبانی سوریه و مناطق اطراف به ترکیه هستند، مورد توجه رسانه های بین المللی قرار گرفته، ده ها هزار عراقی نیز که از بیم پیشروی گروه داعش گریخته اند، همچنان در اردوگاه های آوارگان در کردستان عراق به سر می برند.

سازمان ملل با تاکید بر وسعت بحرانی که کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل و مقامات عراقی با آن روبرو هستند بر آورد کرده است که تا پایان سال حدود ۹۰۰ هزار عراقی در داخل این کشور بی خانمان خواهند بود و این در حالی است که بسیاری از آنها از هم اکنون در مناطق تحت کنترل دولت اقلیم کردستان پناه گرفته اند.

این تجمع کنندگان سازمان ملل را متهم کردند که به رغم دریافت مقادیر زیادی پول و کمک، در این زمینه اقدام نکرده است.

این فعال حقوق اجتماعی گفت: «ما با این تجمع در پی اعمال فشار بر سازمان ملل هستیم تا نقشی فعال را در ارائه کمک های لازم به آوارگان ایفا کند، کمک هایی مانند چادر و لباس های مناسب زمستان.»

رمزی تصریح کرد که مکانیزم سازمان ملل برای کمک به آوارگان در عراق بسیار کند بوده است، و تاکید کرد که سازمان های بین المللی باید به سرعت و پیش از فرارسیدن زمستان در این زمینه اقدام کنند.

کوچ وسیع آوارگان از مناطقی از عراق به کردستان موجب کاهش منابع دولت در اربیل شده که خود پیشتر با بحران مالی روبرو بوده است.

کامران احمد، روزنامه نگاری که در این تجمع حضور داشت به الشرق الاوسط گفت: «شرایط زندگی این آوارگان دشوار است و شمار آنها زیاد، و این مساله موجب فشار زیاد برای دولت محلی کردستان شده است.»

وی گفت که کمک های ارائه شده به دولت محلی کردستان به چیزهایی محدود می شود که آوارگان در طول تابستان نیاز دارند، و خاطر نشان کرد که «کردستان قادر نیست نمی تواند همه خدمات را به آوارگان بدهد.»

همن فرید، یکی دیگر از فعالان از سازمان ملل خواست در ارسال کمک ها تسریع کند. وی گفت: «سازمان ملل کمک های بشردوستانه ای را می فرستد که خود آنرا از کشورهای کمک کننده و بر اساس برنامه ای درازمدت دریافت می کند که با شرایط خانواده های آواره در منطقه مطابقت ندارد.»