ایده‌ای قدیمی که اسرائیل آن را بدون قدس و غزه می‌خواهد

رام الله: کفاح زبون

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده بودند که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، مخالفتی اصولی با تشکیل کنفدراسیونی بر پایه یک قرارداد صلح ندارد، به شرطی که اسرائیل نیز جزئی از این «ائتلاف دولتی» باشد.

به گزارش الشرق الاوسط، جرد کوشنر، داماد و مشاور دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و جیسون گرینبلات، فرستاده صلح آمریکا در امور خاورمیانه، پیشنهاد تشکیل کنفدراسیون فلسطین ـ اردن را به عنوان بخشی از یک قرارداد صلح به رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی ارائه کرده‌اند.

طبق گزارش رسانه‌های اسرائیلی، محمود عباس در جریان دیداری با فعالان صلح و نمایندگان اسرائیلی گفته است، تنها در صورتی که اسرائیل نیز بخشی از این کنفدراسیون باشد، با چنین پیشنهادی موافقت خواهد کرد.

مفاد طرح «کنفدراسیون اردن-فلسطین»

 

یک روزنامه اسرائیلی اعلام کرد طرح پیشنهادی آمریکا برای تشکیل «کنفدراسیون اردن-فلسطین» از اساس، یک طرح اسرائیلی است.

روزنامه هاآرتص در گزارشی به افشای جزئیات این طرح پرداخت و نوشت پیشنهاد مذکور، از اساس یک طرح اسرائیلی است.

در این گزارش آمده است بنا به پیشنهاد مذکور، کرانه باختری البته بدون قدس تحت نظارت امنیتی اردن قرار می‌گیرد، اسرائیل انضمام قدس و شهرک‌های اسرائیلی به خودش را اعلام می‌کند، حرفی از تعیین سرنوشت منطقه «غور اردن» و اینکه آیا تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی یا کنفدراسیون پیشنهاد شده قرار می‌گیرد، زده نشده است.

بنا به گزارش هاآرتص، علیرغم تمام توافق‌های امضا شده میان تشکیلات خودگردان و رژیم صهیونیستی که در آن اعلام شده غزه و کرانه باختری «یکی» هستند، نوار غزه بخشی از کنفدراسیون نخواهد بود.

این روزنامه افزود، مشخص نیست ابتدا اسرائیل «دولت فلسطین» را به رسمیت می‌شناسد و سپس ایجاد کنفدراسیون اعلام می‌شود یا اینکه ابتدا توافق تشکیل کنفدراسیون میان سران کرانه باختری و دولت اردن بدون شناسایی دولت فلسطین امضا می‌شود. همچنین مشخص نیست پیشنهاد مذکور شامل ایجاد پارلمان یا قانون اساسی مشترک باشد.

مخالفت حماس و اردن

 

در این میان، حماس با تشکیل کنفدراسیونی از فلسطین، اردن و اسرائیل مخالفت کرده و پذیرش آن از سوی محمود عباس را «خروج از اجماع ملی فلسطینی» خوانده است.

سخنگوی حماس، گفته است که این سخنان بیانگر اصرار محمود عباس یه خروج از اجماع ملی فلسطینی است.

حازم قاسم تأکید کرده است: «سخن ابومازن [محمود عباس] در خصوص قبول کنفدرالیسم با اردن و رژیم اسرائیل به تلاش‌های این رژیم برای اینکه بخشی طبیعی در منطقه باشد، کمک می‌کند. این سخن همچنین دولت آمریکا را برای از بین بردن مسئله فلسطین، سرقت شهر قدس و لغو حق بازگشت و حذف سازمان امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل تشویق می‌کند.»

اردن نیز با «کنفدراسیون فلسطین ـ اردن» مخالفت کرده است.

سخنگوی دولت اردن گفته که اَمّان با پیشنهاد آمریکا برای تشکیل نظام کنفدراسیونی با فلسطین مخالفت کرده و اجرایی شدن چنین پیشنهادی را ناممکن دانسته است.

جمانه غنیمات اجرایی شدن چنین پیشنهادی را ناممکن دانسته و بر مواضع کشور خود در تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین تأکید کرده است.

وی اعلام کرد که ایده ایجاد کنفدراسیون میان اردن و کرانه باختری غیر قابل قبول و غیر قابل بحث است.

غنیمات اضافه کرد که تشکیل کشور مستقل فلسطین در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ حق ملت فلسطین است.

با اینکه عباس از موافقت مشروط خود به ایجاد کنفدراسیون خبر داده اما «نبیل ابوردینه» سخنگوی تشکیلات خودگردان اعلام کرد دو ملت فلسطین و اردن هستند که در این باره تصمیم می‌گیرند و ایده ایجاد کنفدراسیون از سال ۱۹۸۴ در دستور کار رهبران فلسطینی قرار داشته است.

گفته می شود که ابو مازن با این اقدام قصد دارد آمریکایی ها و اسرائیل را در عمل انجام شده قرار دهد، در حالی که او همیشه گفته تنها در صورت برپایی حکومت مستقل فلسطینی آماده گفت و گو در این باره است.