عکسی آرشیوی از مانور مبارزان داعش در خیابان های الرقه در شمال سوریه پس از وارد شدن به آن در ماه ژوئن 2014 – عکس از رویترز

عکسی آرشیوی از مانور مبارزان داعش در خیابان های الرقه در شمال سوریه پس از وارد شدن به آن در ماه ژوئن ۲۰۱۴ – عکس از رویترز

روز گذشته سازمان داعش ۴۰۰ غیر نظامی را در دیر الزور ربود. این در حالی است که یک روز قبل کنترل این شهر واقع در شرق سوریه را به دست گرفت و طی پیش روی در حومه البغیلیه در این شهر، ۳۰۰ نفر را کشت. این سازمان تروریستی عمداً تمامی ربوده شدگان، (که همگی سنی هستند) را به مناطق دیگر تحت کنترل خود منتقل کرد.

دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که در میان ربوده شدگان، زنان و کودکانی از ساکنان البغیلیه وجود دارند. یک منبع آگاه نظامی از مخالفان در دیر الزور به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت: «ربوده شدگان از خانواده های حامی نظام و نیروهای دفاع ملی و خانواده های برخی از بعثی ها هستند، و بر اساس اطلاعاتی که به دست آوردیم به حومه شرقی دیر الزور منتقل شدند». وی وابستگی تمامی ربوده شدگان به یک طایفه را نفی کرد. سال گذشته سازمان داعش افرادی از طایفه الشعیطات را ربود و نزدیک به ۸۰۰ تن از آن ها را اعدام کرد.

این منبع اشاره کرد که احتمال اعدام ربوده شدگان برای فشار بیشتر به نظام وجود دارد. وی هشدار داد که در صورتی که سازمان تروریستی به پیشروی خود بر حومه البغیلیه ادامه دهد این تعداد تنها به این ۴۰۰ غیر نظامی محدود نخواهد شد. وی اشاره کرد هنوز هم صدها تن در این حومه، که از روز شنبه گذشته شاهد درگیری شدیدی است، حضور دارند. این منبع همچنین گفت: «نظام سعی دارد با بمباران هوایی البغیلیه و عیاش، در مناطق و مواضعی در مجاورت محل سکونت غیر نظامیان، که توسط حملات هوایی روسیه پشتیبانی می شود، از پیشروی سازمان تروریستی داعش جلوگیری کند».